سفیر تاجیکستان: عضویت دائم ایران در شانگهای جزو برنامه‌های اصلی این سازمان است

سفیر تاجیکستان: عضویت دائم ایران در شانگهای جزو برنامه‌های اصلی این سازمان است
يکشنبه 9 خرداد 1400 - 16:35

سفیر تاجیکستان در تهران گفت که عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، جزو برنامه‌های اصلی این سازمان است.

العالم _ آسیا

«نظام الدین زاهدی» سفیر تاجیکستان در تهران امروز (یکشنبه) در نشست خبری در محل سفارتخانه این کشور در جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: سازمان همکاری شانگهای از سازمان‌های با نفوذ جهان به شمار می‌رود.

زاهدی در ادامه به اقدامات تاجیکستان در زمان ریاست بر این سازمان اشاره کرد و افزود: جمهوری تاجیکستان در این دوره فهرست برنامه اساسی را تهیه و تصویب کرد. این فهرست دارای بیش از ١٠٠ نشست و همایش است. ریاست تاجیکستان بر اساس اصول برابری، تفاهم و احترام به منافع اعضا است و شعار ما همکاری برای ثبات و شکوفایی است. ضمن اینکه تاجیکستان دوستی و تقویت ثبات در منطقه و تحکیم اعتبار و موقعیت بین‌المللی سازمان همکاری شانگهای را پیگیری می‌کند.

این دیپلمات تاجیکستانی همچنین در خصوص اجلاس آتی شانگهای گفت: اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای هر سال، یک بار برگزار می‌شود و ریاست بعدی آن در شهریور ماه مشخص خواهد شد و به نظر می‌رسد که بعد از ما ریاست به ازبکستان می‌رسد. کرونا در تاجیکستان تقریبا مهار شده و این نشست به صورت حضوری برپا خواهد شد.

وی همچنین درباره دعوت از ایران در این اجلاس گفت: منتظریم تا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و بعد از آن نامه دعوت به این اجلاس را برای رئیس جمهور جدید ایران ارسال خواهیم کرد.

سفیر تاجیکستان همچنین درباره مناقشه مرزی با قرقیزستان هم عنوان کرد: مناقشه مرزی با قرقیزستان پایان یافت، ولی مسئله مرزی خیلی دشوار است و هر دو طرف تلاش کردند تا این مسئله حل و فصل شود، منتهی حل و فصل این مسئله در مذاکرات خواهد بود نه در تنش در مرزها.

زاهدی یادآور شد: به دنبال تحکیم اعتبار سازمان همکاری شانگهای در عرصه بین‌الملل و گسترش همکاری‌های جمعی، اتحادیه دولت‌های مشترک المنافع، سازمان همکاری اقتصادی، سیکا و آسه آن هستیم.

وی ادامه داد: در این راستا تاجیکستان در نظر دارد در نیویورک اجلاسی در زمینه همکاری بین سازمان همکاری شانگهای و سازمان ملل متحد و در شهر دوشنبه جلسه گروه تماس سازمان همکاری شانگهای و افغانستان را برگزار کند.

این دیپلمات تاجیکستانی در پایان گفت که نشست سران دولت‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای ۲۵ و ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ در شهر دوشنبه برگزار می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها