تاکید سرلشکر صفوی بر حضور موثر ایران در فضا/ لزوم تعریف جایگاه ایران در دنیای جدید و پرتحول آینده

تاکید سرلشکر صفوی بر حضور موثر ایران در فضا/ لزوم تعریف جایگاه ایران در دنیای جدید و پرتحول آینده
دوشنبه 10 خرداد 1400 - 16:02

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: ایران بایستی در فضا حضور موثری داشته باشد و امسال چندین ماهواره با کاربردهای مختلف به فضا پرتاب کند و نیروهای مسلح می‌توانند در این حوزه پیشتاز باشند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه، سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی در جریان بازدید از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به روندهای تغییر و تحولات جهانی و لزوم آینده‌پژوهی گفت: جهان با سرعتی بالا در حال تغییر و تحول است و بشریت تا ۳۰ سال آینده با جهانی جایگزین روبرو خواهد شد و بایستی برای دنیای جدید جایگاه ایران را تعریف کنیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با تبیین روندهای کلان تغییرات جهانی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت جهان به حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر خواهد رسید، جمعیت شهرنشین بالای ۷۵ درصد جمعیت جهان را شکل می‌دهد و پیشرفت فناوری‌های نوین در حل مشکلات جمعیت تاثیر شگرفی ایفا خواهد کرد.

رحیم‌صفوی ادامه داد: با کاهش نسبی فقر و گسترش طبقه متوسط در جهان و گسترش دستاوردهای آموزشی و استفاده همگانی از ارتباطات و فناوری‌های جدید، خصوصا در زمینه‌های تولید و ساخت در همه عرصه‌ها، افراد بشر قدرتمند می‌شوند.

وی با اشاره به توسعه فناوری‌های نوین مبتنی بر فناوری‌های فضایی و حضور در فضا بعنوان یکی از روندهای کلان تغییرات جهانی افزود: ایران بایستی حضور موثری در فضا داشته باشد و امسال چندین ماهواره با کاربردهای مختلف به فضا پرتاب کند و نیروهای مسلح می‌توانند در این حوزه پیشتاز باشند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تغییرات بنیادین در جابجایی قدرت را از دیگر روندهای کلان تغییرات جهانی عنوان کرد و افزود: به نظر اکثر صاحبنظران ژئوپلیتیک حوزه‌های روابط بین‌الملل و علوم سیاسی، در قرن حاضر جابجایی قدرت از غرب عالم به شرق عالم به آرامی در حال شکل گرفتن است و مبانی قدرت عبارتست از: اقتصاد، فرهنگ و علوم و فناوری‌های جدید و جغرافیا.

رحیم‌صفوی خاطرنشان کرد: جهان کنونی شاهد چند قطبی شدن قدرت خواهد بود که یکی از قدرت‌های مطرح جهان فعلی قدرت قدرت آسیا مرکب از چین، هند، ژاپن و روسیه است و از سوی دیگر بروز و ظهور قدرت جدید جهان اسلام با توجه به توانمندی‌های فرهنگی و تمدنی و اقتصاد مبتنی بر انرژی فسیلی و قدرت فناوری و جمعیت و جغرافیای به هم پیوسته از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام حتمی و قطعی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا لازم است بر مبانی قدرت چهارگانه فوق روابط خودش را با قدرت‌های آسیایی و کشورهای پیرامونی یعنی ۱۵ کشور همسایه و کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی مشخص کند.

مشاور مقام معظم رهبری قدرت‌گیری شرکت‌های بزرگ اقتصادی را یکی دیگر از روندهای تغییرات قدرت جهانی دانست و گفت: با پیشرفت محیرالعقول فناوری نوین، بازیگران غیردولتی و شرکت‌های بزرگ اقتصادی احتمالا سردمدار رویارویی با دولت‌ها خواهند بود.

رحیم‌صفوی با بیان لزوم برنامه‌ریزی کلان و بلندمدت و تبیین جایگاه کشور در قدرت جهانی طی ۳۰ سال آینده گفت: بنظر می‌رسد کشور و ملت عزیز ما و دولت‌ها یایستی برنامه ۳۰ سال آینده خود را مشخص کنند و دولت‌ها با یستی با یک نگاه آینده پژوهانه به روندهای جهانی جایگاه کشور را در سی سال آینده ترسیم کنند، یکی از این حوزه‌ها حوزه فناوری‌های نوین است که بایستی جایگاه کشور در این حوزه مشخص شود.

وی ادامه داد: دولت آینده بایستی سند راهبردی جامع شامل تمام حوزه های علمی – فناوری را در برنامه بگنجاند. تا ۳۰ سال آینده احتمالا جمعیت کشور با همین نرخ رشد به حدود یکصد میلیون نفر نزدیک خواهد شد و جمعیت شهر نشین ما به بالای ۷۰ درصد خواهد رسید، تامین نیازهای اساسی این جمعیت از غذا – پوشاک، آب و مسکن و بهداشت و اشتغال و ... برای دولت مردان آینده یک اصل است.

این استاد دانشگاه در ادامه به زمینه‌های همکاری بین پژوهشگاه ارتباطات و فن آوری اطلاعات و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در پی عقد تفاهمنامه همکاری های علمی و پژوهشی که قبلا به امضاء رسیده بود پرداخت.

پربیننده ترین خبرها