صدمین سالگرد کشتار نژادپرستانه تولسا؛ نه محاکمه و نه غرامت

صدمین سالگرد کشتار نژادپرستانه تولسا؛ نه محاکمه و نه غرامت
سه شنبه 11 خرداد 1400 - 14:44

برای نخستین بار یک رئیس‌جمهوری آمریکا در مراسم صدمین سالگرد کشتار نژادپرستانه ۳۰۰ سیاهپوست شرکت می‌کند؛ هرچند که مسببان این جنایت هرگز محاکمه نشده و غرامتی به بازماندگان آن پرداخت نشده است.

العالم _ آمریکا

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که جو بایدن امروز به شهر تولسا ایالت اوکلاهاما می‌رود تا در مراسم یادبود این کشتار فراموش شده شرکت کند. وی نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود که در این مراسم یادبود شرکت خواهد کرد.
در ۳۱ مه و ۱ ژوئن ۱۹۲۱میلادی شهروندان سفیدپوست، منطقه سیاه‌پوست نشین و در حال ترقی گرینوود (مشهور به وال‌استریت سیاه) را غارت، بمباران و تبدیل به خاکستر کردند. هزاران بی‌خانمان سیاهپوست نیز مجبور شدند تا مدتی را در اردوگاه‌های تحت نظر گارد ملی آمریکا سپری کنند. آجرهای سوخته و مخروبه‌های زیرزمین کلیسا تنها یادآور منطقه سیاهپوست نشین تولسا است.
به باور مورخین، درگیری‌ها زمانی آغاز شد که یک روزنامه محلی نوشت که یک مرد سیاهپوست روی پای یک دختر سفیدپوست گام نهاده است. این خبر آتش خشم سفیدپوستان را برانگیخت. زمانی که سیاهپوستان شهر تلاش کردند تا به صورت مسلحانه مانع از کشته شدن این فرد زیر دست و پای جمعیت سفیدپوست شوند، اهالی سفیدپوست شهر علیه سیاه پوستان اقدام کردند.
این رخداد که یکی از خونین‌ترین حوادث نژادی تاریخ آمریکا به شمار می‌رود از حیث آنکه پس از گذشت یک قرن از این کشتار هیچ‌کدام از خاطیان و مرتکبین آن فجایع محاکمه نشده‌اند، منحصربه‌فرد است. هیچ‌کدام از بازماندگان و یا خانواده‌هایشان نیز هنوز غرامتی دریافت نکرده‌اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها