اصلاحات بن سلمان چرا دامان اذان مساجد را گرفت؟

اصلاحات بن سلمان چرا دامان اذان مساجد را گرفت؟
سه شنبه 11 خرداد 1400 - 21:42

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

وزیر امور اسلامی سعودی بر کاهش صدای اذان بلندگوهای مساجد به یک سوم صوت درحال پخش حکم داد.

تحلیل:

_ اگر چه در ظاهر این اقدام سعودی چنانکه وزیر اموراسلامی سعودی می گوید به درخواست مردم صورت پذیرفته است اما تن دادن به آن ازسوی وهابی ها به عنوان پاسداران ایدئولوژی حاکم بر سعودی به نظر قابل تامل است. در واقع این حرکت ظاهرا مذهبی عمقی سیاسی دارد، با هدف جلب قلوب جوانان به سمت بن سلمان صورت می پذیرد و جزئی از اجزای اصلاحات صوری بن سلمان است.

- اینکه ال الشیخ رفته رفته با اموزه های وهابیت خداحافظی می کند و یک روز رانندگی زنان را برخلاف دیدگاه به اصطلاح دین مدارانه سابق اش مجاز اعلام می کند، در روز دیگر از حساسیت های پیشین درخصوص حضور کفار در سرزمین وحی فاصله می گیرد و در روز سوم چشم بر رقاصه ها و کلوپ های غربی فرومی بندد و ... به معنای ان است که ایدئولوژی وهابی و ال الشیخ در برابر سیاست ال سعود نه تنها تسلیم شده که به عاملی برای توجیه سیاست های بن سلمان تبدیل شده است.

_ درسایه اتخاذ وتشدید سیاستهایی اینچنین اصلاح گرایانه_ اگر بتوان نام اصلاح بران نهاد _سوال اساسی این است که این ماه عسل فرمایشی ال الشیخ و ال سعود و دوگانه مذهب و سیاست در سعودی تا کجا می تواند با پروژه اصلاحات بن سلمان همراهی کند؟ میزان تاب اوری ان چقدر است؟ و اساسا ایا با تضعیف و حذف ایدئولوژی وهابیت و نفی انچه مشروعیت تاریخی ال سعود خوانده و معرفی می شود می توان در اینده ای نه چندان دور از حکومتی با نام عربستان سعودی تحت حاکمیت ال سعود سراغی گرفت؟ باید منتطر ماند و دید البته اگر یمنی ها این اینده مورد انتظار را به گونه ای دیگر رقم نزنند!

پربیننده ترین خبرها