روحانی در جلسه هیات دولت:

موفقیت مذاکرات وین بخاطر صبر و ایستادگی مردم، تدبیر دولت و راهنمایی مقام معظم رهبری است

موفقیت مذاکرات وین بخاطر صبر و ایستادگی مردم، تدبیر دولت و راهنمایی مقام معظم رهبری است
چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 11:44

رئیس جمهور از روزهای 13، 14 و 15 خرداد به عنوان ایام بسیار مهم و سرنوشت ساز در تاریخ انقلاب اسلامی و کشور نام برد و گفت: اساس تفکر امام در نهضت و انقلاب اسلامی بر مبنای مردم بود ، امام در حرکت انقلاب به دنبال جنگ مسلحانه و چریکی نبود و راه حل مد نظر ایشان، جوشش و همفکر شدن مردم با مسیر نهضت و حرکت انقلاب اسلامی بود.

العالم _ ایران / سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت و در آستانه سالگرد ارتحال رهبرکبیر انقلاب اسلامی، صندوق آرا را نتیجه و دستاورد مهم انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه دانست و افزود: راه حلی که امام راحل برای اداره کشور داد از طریق انتخابات و مردم بود و "میزان رای ملت است"، شعار اصلی امام راحل بود.

روحانی با بیان اینکه امام معتقد بود مردم باید نقش اصلی و تعیین کننده در قدرت و اداره کشور داشته باشند، تصریح کرد نباید از راه امام فاصله بگیریم، روز به روز باید به امام و آرمان های امام نزدیک تر شویم و نباید اجازه دهیم که سیر قهقرایی اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور اظهارداشت: نکند روزی خدای ناکرده از مسیر و راه امام که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده است ، فاصله بگیریم و بگوییم مشارکت مردم مهم نیست، نباید کسی بگوید که این مهمترین مسئله (مشارکت مردم) مهم نیست.

رئیس جمهور افزود: 22 بهمن 57 انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و 47 روز پس از آن مردم پای صندوق آراء رفتند و در همه پرسی، جمهوری اسلامی ایران مورد تصویب و تأیید بیش از 98 درصد مردم قرار گرفت. کدام نهضت و انقلابی را در جهان سراغ دارید که در طول یک سال پس از پیروز انقلاب مردم را 5 بار به انتخابات دعوت کند؛ این نشان می‌دهد که مسیر امام(ره) در اداره کشور بر مبنای آراء مردم است.

روحانی گفت: همه باید کاری کنیم که مردم با راحتی، امید و نشاط پای صندوق آراء آمده و به اصلح رأی بدهند که نه تنها از لحاظ فردی بلکه از لحاظ برنامه و استراتژی هم اصلح باشد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بدون تردید اگر یک دولت قوی با پشتوانه قوی مردم و با استراتژی و شعار روشن با جهان روی کار نبود، گذراندن 3.5 سال جنگ تمام عیار اقتصادی، سخت‌تر از آن بود که گذشت. تدبیر این دولت کاری کرد که ترامپ نتوانست از انزوا و تنهایی نجات یابد حتی متحدین سنتی آمریکا هم در کنارش قرار نگرفتند و تقریباً همه کشورهای جهان ترامپ را بخاطر خروج از برجام تقبیح یا محکوم کردند.

روحانی افزود: این کار بدون توان دولت برای اقناع افکار عمومی و سیاستمداران و سران جهان امکان‌پذیر نبود و در تاریخ سابقه ندارد که ایران در سازمان ملل و دادگاه لاهه روبروی آمریکا قرار گرفته باشد و در همه آنها آمریکا شکست بخورد. چرا اینگونه موارد گفته نمی‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز همه به تعامل سازنده با جهان افتخار می‌کنند و هیچ‌کس از تقابل با دنیا استقبال نمی‌کند، اظهار داشت: امروز همه از مذاکره حرف می‌زنند و مهم این بود که فهمیدند راه اصلی، مذاکره و تعامل با جهان است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در 8 سال گذشته به دستاوردهای بزرگی دست یافتیم و به جایی رسیدیم که هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید برجام بد است و امروز پس از 8 سال فکرها یکی شده است، البته ممکن است اختلاف‌نظری در شیوه عمل وجود داشته باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: آمریکایی‌ها با تحریم صد در صدی و جنگ اقتصادی به دنبال سرنگونی نظام بودند و به صراحت آن را اعلام می‌کردند. اما نتوانستند کاری از پیش ببرند و خودشان دنبال مذاکره بودند و برای این کار یکی از مسئولین مهم کشور شرقی جهان را خدمت مقام معظم رهبری به سمت ایران فرستادند و ده‌ها بار نیز از طرق مختلف از من درخواست مذاکره کردند، آیا اینها به معنی شکست آمریکا نیست.

روحانی با بیان اینکه آگاهی، بیداری، صبر و مقاومت مردم عامل اصلی شکست آمریکا بود، تصریح کرد: اینکه امروز در وین مذاکرات به خوبی پیش‌ می‌رود بخاطر صبر مردم است و این پیروزی‌ها بخاطر صبر مردم، تدبیر دولت و ارشاد و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری به دست آمده است. ضمن اینکه برای این پیروزی‌ها بهای سنگینی پرداخت کرده‌ایم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت با شیوه‌هایی از جمله افزایش درآمدهای مالیاتی، عرضه سهام دولتی در بازار، انتشار اوراق و صرفه‌جویی در بودجه مسیر تأمین بودجه و اداره کشور را طی کرد و یک ریال از بانک مرکزی برای تأمین بودجه استقراض نکردیم و از پایه پولی نیز استفاده نشده است و با تدبیر دولت بود که کالاهای اساسی در بازار حتی در دوران کرونا، نایاب نشد.

روحانی اضافه کرد: در 2 ماهه اول امسال مبلغی که برای بودجه عمرانی پرداخت شده بیش از 5 برابر 2 ماهه اول پارسال است و این نشان می‌دهد که ملت زنده است و مقاومت می‌کند. آقای بایدن ماه‌ها قبل در تبلیغات انتخاباتی رسماً اعلام کرد که اگر پیروز شود به برجام باز می‌گردد و زمانی این را گفت که در رقابت تنگاتنگ با رقیب خود قرار داشت و این نشان می دهد که نظر مردم آمریکا هم بر این مبنا بوده است و از آنجا که مردم آمریکا به بایدن رأی بیشتری دادند، لذا آنها هم فهمیدند که راه اصلی تعامل و مذاکره است. از این‌رو در وین پای میز مذاکره آمدند.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز مسایل اصلی با آمریکا حل و فصل شده است و اگر اراده بر این باشد که در این دولت این کار انجام شود، این دولت این کار را انجام داده است و دولت به وعده‌ای که به ملت ایران برای لغو تحریم داد وفادار بود و یکبار در سال 94 و بار دیگر در 1400 آن را شکستیم.

روحانی با بیان اینکه در موضوع کرونا هم به مردم وعده دادیم که تا پایان دولت آن را مهار می‌کنیم، گفت: امروز در کرونا از قله به سمت سرازیری در حال حرکت هستیم و در پایان دولت این ویروس را مهارشده تحویل دولت بعد خواهیم داد.

رئیس جمهور اهمیت افتتاح‌های روز پنج‌شنبه را مورد اشاره قرار داد و گفت: با این افتتاح‌ها، علامتی را به دنیا و ترامپ و دیگران دادیم و کمر آنها را شکستیم. آنها دیدند علیرغم فشار فقط در یک روز ده‌ها هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف طرح به افتتاح می‌رسد و از هفته آینده در روزهای دوشنبه نیز افتتاح خواهیم داشت تا آمریکایی‌ها و بدخواهان بفهمند که ایران در مسیر تولید استوار ایستاده و فرمان جهش تولید را اجرایی می‌کند و بر این اساس آخرین پنج‌شنبه افتتاح روز عیدغدیر خم خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها