برلین: مسائل مهم در مذاکرات وین هنوز حل نشده است

برلین: مسائل مهم در مذاکرات وین هنوز حل نشده است
پنج‌شنبه 13 خرداد 1400 - 09:51

سخنگوی وزارت خارجه آلمان ضمن اشاره به باقی‌ماندن مسائل مهم حل‌نشده در مذاکرات احیای برجام در وین، تاکید کرد هنوز هیچ موفقیتی حاصل نشده که بخواهند آن را گزارش دهند.

العالم - اروپا

علی‌رغم امیدواری دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران، دولت آلمان اما هنوز از باقی‌ماندن موانع اصلی در این گفت‌وگو خبر داد.

«ماریا آدِبار» سخنگوی وزارت خارجه آلمان بامداد امروز (پنجشنبه) ضمن اشاره به پیشرفت مناسب مذاکرات وین، گفت مسائل مهم اما هنوز برطرف نشده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، آدبار طی نشست خبری روزانه در برلین توضیح داد: «در کل، می‌توان گفت که وضعیت در وین به خوبی پیش می‌رود اما در حوزه‌های مهم بسیاری، سوالاتی وجود دارد که باید شفاف‌سازی شوند واینکه آن سوالات مهم هستند».

وی با بیان اینکه «مباحثات بسیار بسیار فشرده‌ای» در وین با تمرکز روی «موانع مهم و تعیین‌کننده» در انجام‌شدن است، گفت: «هر دو طرف (ایران و آمریکا) باید به نوبه خود گام‌هایی را درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها انجام دهند تا توافق احیا شود».

بر اساس این گزارش، این مقام آلمانی ادامه داد: «چشم‌انداز [مذاکرات] در کل مثبت است، اما هنوز هیچ موفقیتی حاصل نشده که بخواهیم آن را گزارش دهیم و گفت‌وگوها هنوز فشرده هستند. از این منظر، الان ممکن نیست که پیش‌بینی کنیم چه زمانی موفقیت حاصل می‌شود».

به نوشته آناتولی، آدبار ضمن تاکید بر تمایل برلین برای احیای توافق هسته‌ای ایران، افزود:‌ «بر کسی پوشیده نیست که ما ماه‌هاست می‌خواهیم شاهد بازگشت هرچه سریعتر به برجام و پایبندی مجدد به این توافق باشیم».

کمیسیون مشترک برجام پس از بیش از یک هفته گفت‌وگوهای فشرده در چارچوب‌های دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف در ساعت ۲۰:۱۵ چهارشنبه به وقت وین در محل گرندهتل این شهر تشکیل جلسه داد. این نشست چند ساعت بعد پایان یافت و مقرر شد روسای هیأت‌ها برای چند روز رایزنی به پایتخت‌ها بر‌گردند و مذاکرات ظرف روزهای آینده مجددا از سر گرفته شود.

پس از آن، «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که توافق در خصوص برجام در دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای که از هفته آینده آغاز می‌شود حاصل خواهد شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها