فروش اوراق قرضه آرامکو برای پرداخت بدهی سهامداران

 فروش اوراق قرضه آرامکو برای پرداخت بدهی سهامداران
پنج‌شنبه 13 خرداد 1400 - 13:31

شرکت آرامکو قصد دارد حدود پنج میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کند تا از این طریق بتواند سود نقدی سهامدارانش را پرداخت کند.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش الواقع السعودی، شرکت نفتی سعودی آرامکو بانک‌هایی را استخدام کرده تا با فروش اوراق قرضه دلار به آن در گرفتن وام جدید کمک کنند.

سه منبع اعلام کردند که آرامکو قبل از تعهدات بزرگ به سهامدار اصلی خود ، دولت عربستان ، به دنبال جمع آوری کمک مالی با فروش اوراق قرضه دلار است.

پیش بینی می‌شود آرامکو پس از انتشار 12 میلیارد دلار در سال 2019 به یک ناشر دائمی اوراق قرضه تبدیل شود همانطور که در نوامبر گذشته صادرات 5 ترانشی 8 میلیارد دلاری انجام شد.

یکی از منابع گفت که آرامکو گروه بزرگی از بانکها از جمله بانک «فرست ابوظبی»، «اچ اس بی سی»،« الاهلی کپیتال » و « استاندارد چارتر» برای برنامه ریزی و فروش اوراق قرضه آرامکو استخدام کرده است.

پیش بینی می‌شود شرکت نفتی آرامکو تا 5 میلیارد دلار سرمایه جمع کند و این معامله از طریق صدور صکوک طی چند هفته آینده انجام می‌شود.

بانک فرست ابوظبی و اچ اس بی سی و همچنین استاندارد چارتر به درخواست آرامکو هنوز پاسخی نداده‌اند.

این شرکت نفتی علی رغم کاهش قیمت نفت در سال گذشته از تعهد 75 میلیارد دلاری سود سهام عدول نکرد و انتظار می‌رود سرمایه گذاری‌های داخلی بزرگی را که بخشی از برنامه‌های توسعه اقتصادی عربستان است، انجام دهد.

یک بانکدار متخصص در بدهی که خواست نامش فاش نشود گفت: شرکت آرامکو برای پرداخت سود سهام خود به پول نقد نیاز دارد.

یکی از منابع گفت که این معامله ممکن است طی هفته‌های آینده اجرا شود و همچنین پیش بینی می‌شود که «قطر پترولیوم» تا پایان ماه ژوئن اوراق قرضه منتشر کند که به گفته منابع ممکن است به 10 میلیارد دلار برسد.

سطح بدهی آرامکوی سعودی طی دو سال گذشته بیش از چهار برابر شده است زیرا این غول نفتی به فاینانس قرارداد خرید سابیک پرداخت و پس از آن کاهش قیمت نفت به سود آن خسارت وارد کرد.

آرامکو ممکن است تنها شرکت انرژی نباشد که ماه جاری به سراغ بازار اوراق قرضه رفته است. شرکتهای دولتی تولیدکنندگان نفت خلیج فارس به دنبال تهیه نقدینگی پس از بحران سال 2020 هستند .

اخبار معامله برنامه ریزی و فروش اوراق قرضه آرامکو را برای اولین بار بلومبرگ منتشر کرد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها