آیت الله شیخ عیسی قاسم در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره):

تشکیل محور مقاومت از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است/ تنها راه نجات اُمت رهبری اسلامی و بالاخص حکومت ولی فقیه

تشکیل محور مقاومت از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است/ تنها راه نجات اُمت رهبری اسلامی و بالاخص حکومت ولی فقیه
جمعه 14 خرداد 1400 - 12:29

رهبر نهضت اسلامی بحرین تاکید کرد انقلاب اسلامی راه نجات را به امت که همان حاکمیت و رهبری اسلامی بالاخص در سطح ولایت فقیه است نشان داد.

العالم _ ایران / سیاسی

آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر نهضت اسلامی بحرین به مناسبت سی و دومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی ره در سخنانی در سمینار بین‌المللی «امام خمینی(ره) و دنیای معاصر» با تاکید بر اینکه اگر انقلاب به سرقت رفته و منجر به تشکیل حکومت ولی فقیه نمی شد شاهد بقا و توسعه آن و دستاوردهای بزرگ نبودیم گفت تشکیل جبهه مقاومت و پیروزی‌های بزرگ و قدرت بالای آن از برکات انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران است.

شیخ عیسی قاسم تاکید کرد انقلاب اسلامی راه نجات را به امت که همان حاکمیت و رهبری اسلامی بالاخص در سطح ولایت فقیه است نشان داد.

مشروح سخنان آیت الله شیخ عیسی قاسم، از این قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی اشرف المخلوقات مولانا ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انقلاب اسلامی ایران از ریشه‌های خویش جدا نشده و ریشه‌های آن از برترین و کریم ترین ریشه‌ها است. این انقلاب برای اختراع یک اسلام جعلی جدید یا برای افزودن چیزی به اسلام که مکمل آن باشد و آن را مناسب حال و آینده کند پدید نیامد، زیرا اسلام دینی کامل و برای همه زمان‌ها ست.

انقلاب اسلامی ایران از مواهب تربیت اسلامی است که از نخستین روز ظهور اسلام جریان داشته است. از مواهب تربیت قرآنی صادقانه و تربیت سنت معصومین ع و همچنین از مواهب قیام عظیم کربلا است، همچنان که فقهای امین و مخلص و علمای صادق و شایسته و منبر حسینی و رضوی و علوی در ساخت جریان رشد یافته پویای اسلامی برای رهبری و هدایت این انقلاب و نخبگان آن و حامیان آن نقش داشته و هدف و رویکرد آن را مشخص نموده و موجب رقم خوردن خواست و اراده بزرگ الهی آن شد.

این انقلاب بطور آشکار تنها با سپردگی به اسلام و نه شرق و نه غرب پا به عرصه گذاشت و در قید و بند و وابسته مسائل قومی و منطقه ای و یا تحجر و یا مدرنیته نبود.

معیار این انقلاب تنها حق بود، که این موضوع از سرسپردگی به خداوند و خضوع در برابر مقام الوهیت او و وابستگی به ربوبیت او و اطمینان به وجوب اطاعت از او و پیروی از دین و شرع او شناخته و آشکار می‌شود.

هویت این انقلاب قرآنی، هدف آن الهی، خط مشی آن ربانی و رهبریت آن اسلامی، خط آن توحید و مقاومت آن در برابر طاغوت و برای نابودی همه انواع ظلم بود.

انقلاب اسلامی آمد تا اسلام اصیلی که از صحنه غایب شده بود را به عرصه و حضور موثر و قدرتمند خود در افکار و وجدان‌ها و در سطح اراده و سلوک -چه در سطح شخصی و چه عمومی- در زندگی انسان‌ها بازگرداند و عدالت بر روی زمین ایجاد کند و حق حاکمیت را فقط منحصر به کسی نماید که حکومت تنها به او تعلق دارد و آن خداوند متعال است. آمد تا این حق حاکمیت را از همه مخلوقات سلب کند، به استثنای کسانی که خداوند رضایت دارد و آنها را برگزیده آن هم در حیطه و محدوده صلاحیت های معینی که به آنها داده است.

این انقلاب انقلابی منحصر به فرد در میان امت اسلامی بود که دیر زمانی امت از آن محروم بود و فقدان آن و نبود دولت برخواسته از انقلاب اسلامی، غربت شدیدی مابین امت و اسلام به خصوص در زمینه سیاسی ایجاد کرده بود؛ به گونه‌ای که آثار منفی آن بر ارتباط امت با همه عرصه های اسلامی و در افراد آن، وضعیت کنونی آنان و داخل و خارج آن تاثیر گذارده بود و نتیجتا بسیاری از عظمت، درخشندگی، تأثیر و جذابیت اسلام از دست رفته و موجب محقق نشدن بسیاری از اهداف اسلام شده بود.

یکی از اولین تأثیرات این انقلاب مبارک این بود که مردم ایران خود را احیا کردند و در آنها روحیه انقلابی علیه همه جاهلیت های داخل و خارج ایران و سایر مناطق و در سطح کل جهان ایجاد کرد. انقلاب اسلامی ایران غربت اسلام را به الفت و انس با غیر اسلام را به غربت تبدیل کرد، باعث شد ایرانی جان خود را در قبال اسلام ارزان بداند و فدا کند و اهداف مقدس اسلامی را بر جان و فرزند و همسر خود مقدم بدارد و از همه رویکردهای جاهلی که در هدایت زندگی بشریت با اسلام در تضاد هستند تبرئه جسته و آنها را لعن کند.

این بیداری عظیمی است که بُردی بزرگ برای ملت ایران و برای اسلام محسوب شد و با به جریان افتادن این بیداری و تاثیرات عملی آن در امت، امت اسلامی جدیدی ولادت یافت که روز به روز به اسلام واقعی نزدیک‌تر می‌شوند و همه جاهلیت‌ها در لباس نو و کهنه را تکفیر کرده و در حال بازگشت به اصالت خودند.

شعاع و تاثیر این بیداری اسلامی به ملت‌های دیگر هم به هر کدام به اندازه ای رسید، تا دید موجود نسبت به اسلام تغییر یابد و صداقت، انسانیت، عظمت و بخشندگی اسلام برای آنها فاش شود چیزی که قبلا از آن خبر نداشتند و به این ترتیب علیرغم اینکه قدرت‌های طاغوتی جهان چهره واقعی اسلام و انقلاب و رهبری و اهداف بزرگ آن را مخدوش می‌کنند دید منفی و خصمانه ای که دیگر ملت ها پیش از آن نسبت به اسلام داشتند تا اندازه‌ای از بین رفت.

این یک دستاورد اساسی و نتیجه مثبت و بزرگی است که می‌تواند در نجات جهان نقش داشته باشد و عملا این قضیه آغاز شده است.

بیداری که انقلاب اسلامی ایران در صفوف امت ایجاد کرد با وجود همه تلاش‌هایی که علیه آن می شود، در انظار، قلب، جان‌ها و عقل و وجدان نفوذ عمیقی کرده است، تا جهان ضد اسلام این خطر بزرگ یعنی بیداری جدی و سراسری امت اسلامی را احساس کنند، احساس کنند که یک کلمه و عزم اسلامی واحد، جدی، موثر و تغییر و تحول ساز آنان را به دورهم جمع ساخته و قدرت انقلابی و صفوف مقاومت خود را یکپارچه، موحد، موثر و قادر و قدرتمند و جلو رونده ساماندهی می کنند که جنبش آزادسازی حتمی را پیش برده و هدایت می کند.

اگر این انقلاب ثمره ای به نام تشکیل حکومت اصیل ولایت فقیه نداشت، به این نتایج بزرگ دست پیدا نمی‌کرد و پایدار و در حال توسعه باقی نمی‌ماند.

اگر این انقلاب به سرقت رفته و یک حکومت غیراسلامی به دنبال آن ایجاد شده بود ایران بار دیگر به عقب، عقب ماندگی، خسران و سرسپردگی ذلیلانه به قدرت‌های شرور غرب و شرق باز می گشت و به دنبال آن ملت ایران و همه ملت‌های امت اسلامی نسبت به ارزش هر انقلابی حتی اگر اسلامی باشد احساس ناامیدی می‌کردند زیرا نگران می‌شدند که انقلاب ها به دست هر جاهلی از جاهلان از هر طیفی بیفتد جاهلانی که در هر لباسی هم که باشند از یک حقیقت ظُلمانی واحد بر می خیزند.

به طور خلاصه می‌گویم که انقلاب اسلامی ایران و دولت مبارک آن برکات زیادی داشته است و در اینجا به طور خلاصه تا جایی که ذهنم یاری می‌کند این برکات را برمی‌شمرم:

نخست اینکه انقلاب اسلامی اندیشه اسلامی و وجدان اسلامی را نزد ملت ایران و سپس امت اسلامی به حرکت در آورد و بدین ترتیب وضع و حال امت اسلامی شروع به تغییر واقعی کرد تا اینکه نسیم تغییر در اینجا و آنجا شروع به وزیدن نمود و امت اسلامی در صدد تلاش برای حرکت به سمت جلو قرار گرفت.

دوم اینکه انقلاب اسلامی به امت اسلامی درسی واقعی و تاثیرگذار درباره لزوم وحدت در مسیر نهضت داد و به امت اطمینان خاطر و اعتماد به نفس داد که اگر در مسیر درست برای ایجاد تغییر حرکت کنند و عوامل قدرت را با جدیت مطالبه کنند که همان پیمودن راه اسلام است، قادر به ایجاد تغییر خواهند بود.

سوم اینکه انقلاب اسلامی و دولت اسلامی ایران بسیاری از محافل امت اسلامی را از مکر و نیرنگ رهبران دروغین و بیگانه با هویتشان نجات داد و هدف، خط مشی، طرح و رهبری نجات دهنده آنها را که باید به آن اعتماد کنند، به دور آن حلقه زنند و حق امانت رهبری آن را بجا آوردند به ایشان شناساند، که آن محصور در رهبری مبارک اسلامی و بخصوص در حد ولی فقیه است. بدین تریتب هیچ جایی برای کسی جهت به بازی گرفتن نتایج انقلاب های ملت ها در راستای منافعی غیر از منافع اسلام و امت باقی نمی ماند.

چهارم اینکه انقلاب اسلامی ایران روحیه مقاومت و ایجاد تشکیلات انقلابی اولویه در سطح امت به منظور دستیابی به استقلال و رهایی از سلطه و استبداد داخلی و خارجی را شعله‌ور کرد.

پنجم اینکه امروز امت اسلامی در خط انقلاب اسلامی ایران گامی وسیع و بزرگ به سمت آزادی کامل از سلطه بر افکار، روان و اراده ها و همچنین رهایی از سلطه بر سرزمینشان و از لوث طاغوت های داخلی و خارجی برداشته است، آن هم با درک قوی و ایمان کامل به ضرورت بازگشت به اصالت خویش و پایبندی به مطالبه استقلال و آزادی که عزت، اعتبار و آقایی امت را بازمی‌گرداند.

اکنون محور مقاومت این گام را که اولین گام این راه طول و دراز است برداشته، راهی که باید به آزادی و استقلال کامل و نابودی کامل موجودیت رژیم صهیونیستی در فلسطین و پاکسازی مقدسات و ریشه کنی لانه توطئه و فساد در کل سرزمین های امت اسلامی ما ختم شود.

این مقاومت و دستاوردهایی که تاکنون کسب کرده و خواهد کرد و پیروزی‌های بزرگ آن و قدرت بالای آن برای پاسخ به چالش‌ها همگی از برکات انقلاب اسلامی در ایران و جمهوری اسلامی ایران و رهبری عظیم الشان و حکیم آن و صداقت آن نسبت به اسلام و امت است.

امروز این محور مقاومت است که با همه جدیت و قاطعیت در برابر پروژه عادی‌سازی روابط با دشمن اسرائیلی ایستاده است؛ پروژه‌ای که همه موجودیت مادی و معنوی امت اسلامی را هدف گرفته است، این یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ انقلاب مبارک اسلامی در ایران است.

در پشت این محور، وفاداران امت اسلامی ازملیت ها، قومیت ها، مذاهب و زبان های مختلف ایستاده اند که ایران اسلامی در خط مقدم همه نیروهای این محور که همگی باذن الهی قوی، وفادار و حکمیند قرار دارد.

جمهوری اسلامی جمهوری است که به همه نیروهای مقاومت و حامیان آن تعلق دارد کما اینکه همه این نیروها و حامیانشان به جمهوری اسلامی تعلق دارند، پیروزی یکی است و خدای ناکرده شکست نیز یکی است.

پیروزی هر کدام از طرف‌های محور مقاومت پیروزی برای همه محور است و خدای ناکرده شکست هر کدام از طرف‌های محور مقاومت هم شکستی برای بقیه است.

از همین روست که همه باید مانع شکست هر کدام از طرف‌های محور مقاومت شوند، کما اینکه هم برای پیروزی همه باید تلاش کنند و همچنین یکدیگر را یاری رسانند.

امت اسلامی باید بفهمد و درک کند که پیروزی آن در پیروزی مقاومت است و شکست آن در شکست مقاومت است و بر امت است که تعلل و سستی به خرج ندهد و به چیزی کم‌تر از همه توان و ظرفیت خود برای پیروزی جبهه مقاومت و همه طرف های آن کفایت نکند.

امت اسلامی به دست جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت تاکنون به دستاوردهای بزرگی دست یافته است که در راه آن فداکاری‌های و جان فشانی های بی شماری شده و دشواری‌های زیادی تحمل گشته است. ابدا نباید از این دست آوردها گذشت و آنها را کم ارزش نشان داد کما اینکه حرکت در جهت تحقق دستاوردهایی بزرگ‌تر نباید متوقف شود، بلکه باید برای رسیدن به کمال پیروزی فراگیر تلاش شود، حتی اگر دشواری‌های مسیر مضاعف گردند. این یک مسئولیت ثابت بر عهده جمهوری اسلامی ایران، محور مقاومت و امت اسلامی با همه نیروهای شریف و قهرمان و وفادارش است.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

پربیننده ترین خبرها