چه کسانی باید لبنان را از خطر فروپاشی نجات دهند ؟

چه کسانی باید لبنان را از خطر فروپاشی نجات دهند ؟
جمعه 14 خرداد 1400 - 15:50

لبنان در وضعیت سیاسی و اقتصادی فاجعه باری قرار دارد و هر آن در معرض فروپاشی است و نشانه های این فروپاشی نمایان شده است. این در حالی است که محاصره و فشارهای سیاسی و اقتصادی، فضای حرکت رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف این کشور را برای تشکیل کابینه تنگ تر و تنگ تر کرده است.

العالم - نظرکده
ناظران بر این عقیده اند که لبنان به این دلیل اکنون در تنگنا قرار گرفته که طی ده های گذشته نتوانسته است مسائل مالی، اقتصادی و سیاسی خود را به خوبی مدیریت کند. ناظران معتقدند که لبنان بارها از جامعه بین المللی تقاضای کمک کرده و کنفرانس های مالی متعددی هم برای این منظور تشکیل و پول های بسیاری به این کشور سرازیر شده اما نتیجه ای نداشته است و این پول ها آنجا که می بایست، هزینه نشده اند. این در حالی است که طرف های بین المللی و منطقه ای هم با توجه به منافع خاص خود در این کشور، اقدام به مانع تراشی و مداخله در امور سیاسی آن کرده اند از جمله اینکه مانع تشکیل کابینه شده اند و تلاش کرده اند که با مانع تراشی در این مسیر، کابینه مورد نظر خود را بر سر کار بیاورند.

کارشناسان می گویند که نکته عجیب در اینجاست که این طرف ها سعی می کنند مجموعه مقاومت در لبنان را با استفاده از حربه دلار منزوی کنند لذا می کوشند با جلوگیری از ورود دلار به لبنان، فضای حامی مقاومت را از بین برده و ملت این کشور را فقط به خاطر جلوگیری از ورود حزب الله به کابینه تحت فشار شدید قرار دهند. کارشناسان منزوی کردن حزب الله را غیر ممکن می دانند زیرا در این صورت موازنه واقعی و حقیقی لبنان به هم می خورد و طیف وسیعی از ملت این کشور و نه فقط شیعیان بلکه اهل سنت، مارونی ها، کاتولیک ها و دروزی ها از حقوق خود محروم می شوند و این محاسبات به کلی اشتباه و غیر واقع بینانه است.

از سوی دیگر نمایندگان لبنان می گویند مشکل اصلی لبنان فشارهای خارجی نیست بلکه منشاء مشکلات، داخلی است و باید رایزنی های بیشتری صورت گرفته و فشارهای بیشتری بر نخست وزیر مکلف برای تشکیل کابینه وارد آید.

آنها معتقدند که اکنون توپ در زمین سعد حریری است و او فرصت کافی برای تشکیل کابینه براساس طرح نبیه بری، رئیس پارلمان کشور را دارد. آنها از وی می خواهند که اگر واقعا قصد تشکیل کابینه را دارد، طرح رئیس پارلمان را در نظر داشته باشد.

آنها ضمن ابراز تأسف از موضع گیری های افراطی و غیر واقع بینانه جریان المستقبل به ریاست حریری، بر ضرورت پرهیز این جریان از تنشها و مشکل سازی با جریان آزاد ملی تأکید می کنند زیرا کسی که واقعا به دنبال تشکیل کابینه است باید آمادگی شنیدن نظر مخالف و گفتگو را داشته باشد.

نمایندگان همچنین خاطرنشان کرده اند که برخی نیروهای سیاسی دیدگاه های مثبتی را مطرح می کنند و نمی توان گفت که به دنبال مانع تراشی هستند همزمان به خاطر حفاظت از قانون اساسی هم که شده نباید بی دلیل امتیاز داد. آنها معتقدند که مرحله دشوار گذشته است و باید به طرح نبیه بری پایبند بود.

پربیننده ترین خبرها