دادگاه سازمان ملل در آستانه صدور رأی نهایی درباره پرونده «قصاب بوسنی»

دادگاه سازمان ملل در آستانه صدور رأی نهایی درباره پرونده «قصاب بوسنی»
دوشنبه 17 خرداد 1400 - 08:26

دادگاه سازمان ملل رأی نهایی خود را درباره پرونده راتکو ملادیچ صادر می‌کند.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، دادگاه سازمان ملل متحد در لاهه رای نهایی خود را درباره درخواست استیفای راتکو ملادیچ، فرمانده سابق ارتش صرب‌های بوسنی که به جرم جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در طول جنگ بوسنی محکوم شده است، روز سه‌شنبه اعلام می‌کند.

با صدور این حکم پرونده راتکو ملادیچ که به «قصاب بوسنی» شهرت یافته است، بسته می‌شود. ملادیچ به خاطر جرایم بزرگ خود در طول جنگ بوسنی (سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵) به حبس ابد محکوم شده است.

از جمله این جرایم، سازماندهی کشتار در شهر سربرنیستا در ژوئیه سال ۱۹۹۵ است که در جریان آن بیش از ۸ هزار مرد و پسر بوسنیایی به دست نیروهای صرب بوسنی قتل عام شدند. این حادثه یکی از بزرگ‌ترین موارد نسل‌کشی در اروپا تلقی می‌شود.

ملادیچ ۷۸ ساله در جلسه روز سه‌شنبه دادگاه حضور می‌یابد. او در جلسه قبلی دادگاه به شدت خشمگین شد و قضات را به دروغ‌گویی و جانبداری از غرب متهم کرد.

همچنین بستگان برخی از قربانیان کشتار سربرنیستا در بیرون ساختمان دادگاه حضور می‌یابند، جایی که مدت‌ها با برگزاری کمپین‌هایی در آن خواستار اجرای عدالت شده‌اند.

برگزاری دادگاه تجدیدنظر راتکو ملادیچ تاکنون به دفعات به خاطر شرایط جسمانی او و نیز بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به تعویق افتاده است.

دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی در ناحیه بالکان در سال ۱۹۹۵ حکم بازداشت راتکو ملادیچ را صادر کرد اما او مدت‌ها در صربستان مخفیانه زندگی می‌کرد تا اینکه در نهایت در سال ۲۰۱۱ حکومت صربستان او را بازداشت کرد و به دادگاه تحویل داد.

اسلوبودان میلوشویچ، رییس جمهور وقت صربستان نیز که یکی دیگر از متهمان اصلی پرونده جنایات جنگی در بوسنی بود در سال ۲۰۰۶ و در سلول زندانش در لاهه درگذشت تا محاکمه او بدون صدور حکم خاتمه یابد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها