جنجال آفرینی رییس گروه مافیایی ساکن امارات با انتشار ویدیوهایی علیه دولت ترکیه

جنجال آفرینی رییس گروه مافیایی ساکن امارات با انتشار ویدیوهایی علیه دولت ترکیه
دوشنبه 17 خرداد 1400 - 12:18

اقدام رییس یک گروه سازمان یافته و مافیایی در ترکیه با انتشار ویدیوهایی که در آنها روابط و اقدامات پشت پرده برخی مقامات دولت ترکیه را فشا کرده، جنجال ساز شد.

العالم ـ ترکیه

سدات پکر که از وی به عنوان رهبر یک گروه سازمان یافته و مافیایی در ترکیه نام برده می شود، ویدیوهای خود را در روزهای یکشنبه منتشر می کند و شبکه های اجتماعی ترکیه نیز به طور گسترده بعد از انتشار ویدیوها به این مساله می پردازند.

وی نزدیک به ۲ ماه پیش روند انتشار ویدیوهایی علیه دولت ترکیه را آغاز کرده است ویدیوهایی که در آنها روابط و اقدامات پشت پرده برخی مقامات دولت ترکیه افشا شده است.

سدات پکر متولد سال ۱۹۷۱ آداپازاری ترکیه است. نام وی در دوران جوانی و در دوران نخست وزیری تانسو چیللر در دهه ۱۹۹۰ میلادی پس از افشای ارتباطات میان شبکه های مافیایی، سیاستمداران و پلیس ترکیه مطرح شد.

نام پکر بعد از آن نیز بارها مطرح شد و بارها نیز به دلایل مختلف سالهای متمادی در زندان بسر برد.

بعد از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه نیز پکر مدتها در زندان بسر برد. سدات پکر که تمایلات پان ترکی دارد در بین ملی گرایان ترکیه فردی شناخته شده و محبوب می باشد.

گفته می شود وی بیش از اینکه به عنوان رییس یک شبکه مافیایی مطرح شود به عنوان یک " لوطی مدرن" و رابین هود ترکیه شناخته می شد و حتی ادعاهایی افسانه مانند در زمینه کمکهای مردمی و وابستگی وی به خاک و کشورش طرح می شد.

پکر در سالهای اخیر بیشتر به عنوان یک تاجر که کمکهایی را به مردم می کند و متمایل به حزب عدالت و توسعه است، مطرح بود.

وی حتی چندین مورد اقدام به برپایی تجمعاتی در حمایت از حزب عدالت و توسعه در مناطق مختلف نیز کرده بود.

پکر در فیلم های خود دلیل انتشار این ویدیوها و افشاگریها را انتقام به دلیل رفتار نامناسب پلیس با خانواده اش در جریان بازرسی از خانه وی در ماه آوریل عنوان کرده است.

به ادعای پکر رفتار پلیس در جریان بازرسی متمرکز به خرد کردن وی با تحقیر همسر و دو فرزند خردسال دخترش می باشد و پس از اطمینان از تامین امنیت خانواده اش اقدام به انتشار ویدیوها کرده است.

وی از سال ۲۰۲۰ میلادی در خارج از ترکیه بسر می برد و در یک نوار ویدئویی ادعا کرده که دولت ترکیه مانع از اقامت وی در کشورهای مختلف از جمله اوکراین، مقدونیه، قره باغ و مراکش شده و حتی بدون ارایه هیچ توضیحی از آن کشورها اخراج شده است .

پکر در حال حاضر در امارات متحده عربی اقامت دارد و ویدئوهای وی که در روزهای یکشنبه منتشر می شود همانند یک سریال دنباله دار از سوی مردم ترکیه دنبال می شود.

وی در این ویدئوها از دولت پشت پرده ترکیه و اقدامات آنان سخن به میان آورده و به موازات آن از ارتشاء و فساد مالی موجود در دستگاه حکومت سخن گفته و حتی ادعاهایی در زمینه تجارت مواد مخدر از سوی منتسبین دولت فعلی از جمله فرزند بینالی ییلدریم نخست وزیر سابق ترکیه و ارتباطات خارجی آنها مطرح کرده است.

وی در یکی از این ویدئوها از ارسال سلاح و مهمات به سوریه از سوی گروهی به نام سادات که نزدیک به حزب عدالت و توسعه است سخن به میان آورد.

نکته قابل تامل در انتشار ویدئوهای یاد شده این است که دولت آنکارا نه تنها مانع انتشار این ویدیوها در شبکه های مجازی نشده بلکه بعد از انتشار نیز مراجعه ای برای برداشتن آنها نکرده است.

در حالی که طبق قوانین جاری ترکیه دولت آنکارا می تواند به این شبکه مراجعه و خواستار حذف این ویدئوها شود ولی تاکنون در این زمینه اقدامی به عمل نیاورده است.

سیاستمدار فعالی که بیش از همه مورد هجمه پکر در این ویدئوها قرار گرفته، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه است و پکر در ویدئوهای خود با عناوین مختلف وی را مورد خطاب قرار داده و به وی می گوید که قلاده به وی بسته و وی را خواهد گرداند.

تا چند مدت بعد از انتشار ویدئوها واکنشی از سوی حزب عدالت و توسعه و حتی دولت آنکارا نسبت به این فیلم ها نشان داده نشد و حتی این سوال که آیا حزب عدالت و توسعه قصد تصفیه شخص سویلو را دارد نیز مطرح شد ولی از دو هفته پیش تاکنون در واکنش به انتشار این ویدیوها اردوغان از یک توطئه گسترده علیه ترکیه که خنثی خواهد شد سخن به میان آورد و مسوولان دولت آنکارا و حزب عدالت و توسعه نیز از سویلو حمایت کردند.

به گزارش ایرنا، احزاب و نیز رسانه های مخالف بعد از انتشار ویدئوهای یاد شده بارها خواستار مداخله قوه قضاییه در زمینه ادعاهای یاد شده و تحقیقات جامع قضایی در این زمینه شدند.

احزاب عدالت و توسعه و حرکت ملی که شرکای ائتلافی غیررسمی شمرده می شوند نیز بدون اینکه به جزئیات اتهام های پکر بپردازند انتشار ویدئوهای یاد شده را بخشی از یک عملیات گسترده جهانی برای سرنگونی دولت اردوغان و بی اعتبار کردن وی ارزیابی کرده اند.

پکر در ویدئوهای خود تاکنون به هیچ عنوان از رجب طیب اردوغان نامی نبرده و از وی با احترام یاد کرده ولی همچنان این پرسش نزد مخاطبان باقی مانده که آیا در ویدئوهای بعدی این مساله نیز لحاظ خواهد شد، مساله ای است که زمان آن را نشان خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها