آلمان، لغو حق وتو در اتحادیه اروپا را خواستار شد

آلمان، لغو حق وتو در اتحادیه اروپا را خواستار شد
دوشنبه 17 خرداد 1400 - 20:47

وزیر امور خارجه آلمان خواستار لغو حق وتوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد که به گفته او تصمیم‌گیری‌های مهم در زمینه مسائل سیاست خارجی را به اسارت گرفته‌اند.

العالم ـ اروپا

هایکو ماس روز دوشنبه در نشستی با حضور سفیران کشورهای خارجی در برلین افزود: «دیگر نمی توانیم اجازه دهیم اسیر کسانی شویم که با وتوی خود سیاست خارجی اروپا را فلج کرده‌اند.»

وی هشدار داد: آنهایی که چنین کاری انجام می‌دهند انسجام و یکپارچگی اتحادیه اروپا را در دراز مدت یا کوتاه مدت به بازی گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه آلمان در حالی این مطلب را عنوان کرد که مجارستان به دفعات از حق وتوی خود استفاده کرده تا مانع از تصویب بیانیه‌هایی شود که در آنها از چین انتقاد شده است. این کشور همچنین از تصویب بیانیه اخیر اتحادیه اروپا در حمایت از آتش بس فوری در جریان حملات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین خودداری کرد.

در پیش‌نویس این بیانیه نیمه جان و انفعالی که دو هفته پیش از سوی جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه شد، اروپایی‌ها خواستار توقف خشونت‌ها در غزه و از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه شدند. در این سند نه تنها سخنی از محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین نیامده که تخریب ساختمان دفاتر خبرگزاری در غزه هم محکوم نشده است. اما با مخالفت مجارستان روبه رو و وتو شد.

بر اساس مقررات اتحادیه اروپا تصمیم های مهم از جمله در زمینه سیاست خارجی باید با موافقت همه اعضاء اتخاذ شود. وزیر امور خارجه آلمان در این زمینه تاکید دارد که حق وتو باید حذف شود «حتی اگربه این معنا باشد که ما در اقلیت قرار بگیریم.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها