وزارت برق عراق: با ایران درباره افزایش 2.5 نیم برابری صادرات گاز به تفاهم رسیده ای

وزارت برق عراق: با ایران درباره افزایش 2.5 نیم برابری صادرات گاز به تفاهم رسیده ای
سه شنبه 18 خرداد 1400 - 13:23

وزارت برق عراق خبر داد که به‌زودی ایران صادرات گاز کافی برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های برقی عراق را ازسر خواهد گرفت.

العالم - ایران

وزارت برق عراق خبر داد که به‌زودی ایران صادرات گاز کافی برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های برقی عراق را از سر خواهد گرفت.

«احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق، گفت که در روزهای اخیر مذاکرات مفصلی میان مقامات عراقی و ایرانی ذی‌ربط برای جدول‌بندی بدهی‌های عراق به ایران انجام شده و به‌زودی ایران صادرات گاز خود به عراق را به میزان سابق یعنی روزانه 70 میلیون متر مکعب بازخواهد گرداند.

او گفت که در صورت دریافت روزانه این حجم از گاز تولید برق عراق 4 هزار مگاوات افزایش خواهد یافت و افزود که این باعث کاهش قطعی برق می‌شود به خصوص که عراق در حال حاضر 18 هزار مگاوات برق تولید می‌کند.

العبادی افزود که ایران در حال حاضر 20 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می‌کند که این کفاف نیازهای عراق را نمی‌دهد.

وی تأکید کرد که هم‌زمان با این تلاش‌ها، وزارت نفت عراق با جدیت به بهره‌برداری رساندن میدان‌های گازی ارطاوی و عکاط و منصوریه و میدان‌های گازی شرق بصره و مجنون را پیگیری می‌کند تا از نیاز کشور به واردات گاز کاسته شود.

او گفت که این موضوعی زمان‌بر است و باید براساس برنامه‌ریزی و جدول زمان مشخص پیش برود.

روز گذشته «غالب محمد علی»، عضو کمیسیون نفت، انرژی و منابع طبیعی پارلمان عراق اعلام کرد که عراق سالانه بیش از 18 میلیارد متر مکعب گاز را بدون استفاده می‌سوزاند.

وی تاکید کرد: سیاست‌های موجود در کشور مانع از عقد قرارداد با شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در بخش عراق به منظور تولید انرژی برق شده است.

محمد علی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سوزاندن «گاز همراه» علاوه بر خسارت‌های سنگین اقتصادی، تاثیر منفی بر محیط زیست عراق هم نهاده است به طوری که موارد ابتلا به سرطان در مناطق مذکور رو به افزایش نهاده است.

وی افزود: گاز همراه، انرژی تولیدی و راهبردی سرشاری است و می‌توان از آن در تولید انرژی برق و رفع نیمی از نیازهای عراق در این باره استفاده کرد اما دولت‌ها و وزرای پیشین نفت و برق هیچ کاری برای بهره‌برداری این منابع گازی انجام ندادند.

عضو کمیسیون نفت و منابع طبیعی پارلمان عراق یکی از میادین نفتی استان سلیمانیه را مثال زد و گفت: دولت محلی قراردادی با یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای تولید 160 مگاوات برق از گاز همراه امضا کرده است.

وی در پایان اظهار داشت: وزرای پیشین می‌توانستند با عقد قرارداد با شرکت جنرال الکتریک از سوزاندن بی‌فایده گاز همراه جلوگیری کنند و از آن برای تولید انرژی برق بهره‌برداری کنند اما اراده‌ای بر وزارتخانه‌ها حاکم است که مانع از این کار می‌شود و تمایل دارد تا عراق گاز و برق را از کشورهای همسایه با هزینه‌های گزاف وارد کند.

میدل ایست نیوز

پربیننده ترین خبرها