مناطق تحت اشغال گروه های مسلح در سوریه عامل بازداشت و ناامنی!

مناطق تحت اشغال گروه های مسلح در سوریه عامل بازداشت و ناامنی!
سه شنبه 18 خرداد 1400 - 14:52

مناطق تحت اشغال گروه های مسلح در سوریه، وضعیت معیشیتی و اداری بسیار وخیمی را سپری می کنند. ادلب صحنه بازداشت گسترده مخالفان گروه تروریستی جبهه النصره است. در حالی که مناطق تحت اشغال "قسد"، شاهد تظاهرات عشایر و انفجارهای مکرر است. مناطق شمال حلب هم به شدت دستخوش ناامنی و باج خواهی عناصر مسلح از اهالی است.

العالم - کشکول

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه با مشارکت بی نظیر مردم، مناطق تحت اشغال گروههای مسلح شاهد تجمع های گسترده و پراکنده مردم در حمایت از دولت و رهبران سوریه هستند. اهالی ادلب، حماه و حلب که از حق مشارکت در انتخابات محروم شده اند در واکنشی طبیعی به نتیجه این انتخابات، با شرکت در این تجمع ها بر هویت و وابستگی ملی خود تأکید کردند. همین مسأله گروه تروریستی "تحریر الشام"، النصره سابق را بر آن داشت تا دست به بازداشت گسترده ده ها جوان در شهرهای "سلقین، حارم و کفرتخاریم" در مجاورت مرزهای ترکیه بزنند.

در میان بازداشت شدگان، برخی عناصر سابق و فعلی ارتش آزاد و دیگر گروه های تروریستی هم دیده می شوند. النصره آنها را به تبلیغ برای رهبران سوریه متهم کرده است می کوشد با این حرکت هم از مردم زهر چشم بگیرد هم با مخالفان خود در دیگر گروه های تروریستی تسویه حساب کند.

کاملا روشن است که النصره در مناطق تحت اشغال خود مردم را با زور سرنیزه کنترل می کند؛ این گروه تروریستی به عنوان یکی از شاخه های القاعده، برای اینکه ادلب را بدنه اصلی سوریه دور نگه دارد از حمایت محافل بین المللی و غربی و عربی برخوردار است. روزنامه انگلیسی "د تایمز" از حمایت مالی انگلیس از این گروه تروریستی پرده برداشته است.

همچنین گزارش هایی که به تازگی درباره ملاقات های سری آمریکا با سران النصره و تلاش غرب برای تغییر هویت این گروه تروریستی منتش شده اند، این حقیقت را تأیید می کنند. حال، آیا النصره می تواند در مقابل اعتراضات مردمی دوام بیاورد؟

در مورد مناطق تحت اشغال قسد هم همین وضعیت حاکم است. در این مناطق که منبع غنی نفت و گاز است شاهد اعتراضات گسترده مردمی علیه شرایط معیشتی و سرقت دارایی های نفتی و مواد غذایی آنها هستم. همچنین عملیات های مسلحانه ای و انفجارهای مکرری علیه عناصر قسد – که برای سرقت نفت و گندم سوریه با آمریکایی ها همدست شده اند- در این مناطق به وقوع می پیوندند.

نارضایتی شدید مردم هم در قبال عملیات جذب اجباری توسط قسد مزید بر علت شده است و هیچ بعید نیست که برخی مناطق شامل حسکه و دیر الزور - که اغلب عشایر در آنجا زندگی می کنند – اقدام به اخراج عناصر قسد یا آغاز عملیات مسلحانه علیه آنها و بازگشت به دامان سوریه کنند همانطور که در منبج در شمال حلب شاهد این حقیقت هستیم.

شمال حلب به خصوص عفرین هم که - اهالی کرد آنها توسط عناصر مسلح وابسته به ترکیه اخراج شده اند، و زمین هایشان مصادره شده و حتی خانواده هایشان در امان نمانده اند، - اوضاع امنیتی بسیار وخیمی دارد. وهر از گاهی ویدیوهایی از حمله شبه نظامیان ارتش آزاد به مغازه ها و تخریب آنها مصادره کالاهای موجود در آنها منتشر می شود و مردم برای بیرون راندن آنها گاهی با هم متحد می شوند.

به این ترتیب مناطق تحت اشغال گروه های مسلح همیشه کانون خشونت است و اجازه نمی دهد مردم زندگی آرام و آبرومندانه ای داشته باشند.

گروه های مسلح تروریست بنا به خواست غرب، اجازه بازگشت این مناطق به دامان سوریه را نمی دهند تا راحت تر دارایی ها و ثروت ملت را چپال کنند.

صاحبان اصلی این مناطق و کلا ملت سوریه هرگز از نعمتها و ثروت های آن برخوردار نمی شوند بنابراین بدیهی است که اهالی این مناطق به پا خواسته و خواستار بازگشت به دامان دولت سوریه شوند. گروه های مسلح در این مناطق چیزی جز عناصر تروریستی نیستند و نمی توانند امنیت را به این مناطق بیاوردند زیرا اساسا وجود خودشان عامل ناامنی است.

پربیننده ترین خبرها