ناکامی سیا و پنتاگون برای ایجاد پایگاه در خاک پاکستان

ناکامی سیا و پنتاگون برای ایجاد پایگاه در خاک پاکستان
سه شنبه 18 خرداد 1400 - 18:31

هر چند گمانه زنی‌ها درخصوص طرح آمریکا برای داشتن پایگاه جدید در پاکستان همزمان با خروج از افغانستان با مخالفت‌های جدی در پاکستان همراه شد، با این حال تلاش سازمان سیا و پنتاگون برای این هدف ادامه یافت اما گزارش‌ها حکایت از به بن بست رسیدن مذاکرات در این خصوص دارد.

العالم - آمریکا

وزارت امور خارجه پاکستان طی هفته‌های اخیر به صراحت هرگونه تصمیم این کشور برای ارائه پایگاه نظامی و هوایی به ایالات متحده آمریکا با هدف تسهیل خروج این کشور از افغانستان را کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز با تاکید بر مواضع عمران خان نخست وزیر این کشور مبنی بر دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و عدم تکرار اشتباه دولت‌های سابق درباره مشارکت نظامی با آمریکا، اعلام کرد که اسلام‌آباد هرگز پایگاهی به کشورهای خارجی از جمله آمریکا نمی‌دهد.

با وجود مخالفت صریح مقام‌های پاکستانی و واکنش شدید احزاب و رهبران سیاسی این کشور با هرگونه طرح ارائه پایگاه به آمریکا در خاک پاکستان، گزارش‌ها از ادامه داشتن مذاکرات واشنگتن با اسلام‌آباد و حتی سفر مخفیانه رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به پاکستان حکایت دارد اما این تحرکات به نتیجه‌ای نرسید.

رسانه‌های پاکستانی امروز به نقل از منابع خبری آمریکا گزارش دادند: گفت وگوهای واشنگتن برای متقاعد کردن اسلام‌آباد درخصوص ارائه پایگاه در پاکستان به در بسته خورده و طرف آمریکایی به بن بست رسیدن این رایزنی‌ها اذعان کرده است.

آژانس جاسوسی سیا که در گذشته از پایگاه خود در پاکستان برای اجرای عملیات پهپادی در افغانستان و حتی در خاک خود پاکستان علیه به اصطلاح شبه نظامیان استفاده می‌کرد، در سال ۲۰۱۱ درپی ماجرای حمله مرگبار بالگردهای ناتو از افغانستان به مواضع نظامیان پاکستانی، از این مکان بیرون رانده شد.

برخی از مقامات آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفتند: درحال حاضر مذاکرات با پاکستان درباره طرح ارائه پایگاه به بن بست رسیده است اما این گزینه همچنان روی میز است.

در این گزارش آمده است: حتی ویلیام برنز رئیس سازمان سیا اخیرا سفر مخفیانه‌ای به پاکستان داشته با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش این کشور دیدار کرده است اما نتیجه‌ای از این اقدامات حاصل نشده است.

افکار عمومی در پاکستان به شدت مخالف هرگونه نفوذ مجدد ایالات متحده آمریکا و داشتن پایگاه در خاک پاکستان هستند. با این حال گفته می‌شود رئیس سیا در دیدارهای مخفیانه خود با مقام‌های بلندپایه نظامی و اطلاعاتی پاکستان درباره موضوع پایگاه صحبتی نکرد اما وزیر دفاع آمریکا که اخیرا به دفعات با مقامات پاکستانی تلفنی رایزنی کرده است، مطالبه واشنگتن را مستقیم اعلام کرده است.

گزارش منابع خبری حاکی است که اسلام‌آباد حاضر به پذیرفتن هرگونه مطالبه مبنی بر فعالیت سیا در خاک پاکستان نیست و با هدف ترمیم روابط دو کشور درصدد احتیاط در این تعاملات است.

طی ماه‌های اخیر و با اجرای طرح خروج نظامیان از افغانستان توسط دولت جو بایدن، زمزمه‌هایی مبنی بر گفت وگوهای پشت پرده پنتاگون با اسلام‌آباد برای در اختیار قراردادن پایگاه نظامی و یا هوایی به آمریکایی‌ها در پاکستان با هدف نظارت بر اوضاع افغانستان پس از پایان روند خروج نیروهای ناتو و آمریکا شنیده شد.

در عین حال ۲۱ اردیبهشت امسال وزیر امور خارجه پاکستان تمام حدس و گمان‌ها درباره بررسی اختصاص پایگاه نظامی به آمریکا را رد کرد و گفت: گمانه‌زنی‌ها درباره در اختیار قرار دادن هرگونه پایگاه در پاکستان به آمریکایی‌ها پس از خروج آنان از افغانستان واقعیت ندارد.

گفتنی است آخرین پایگاه مورد استفاده نیروهای آمریکا در خاک پاکستان ۱۰ سال پیش با مطالبه قوی رهبران سیاسی و نظامی این کشور تخلیه شد و این اقدام در واکنش به حمله تکان دهنده نیروهای ناتو مستقر در افغانستان به مواضع نظامیان پاکستانی در نزدیکی مرز دو کشور انجام شد.

پاکستان در تیر ماه ۱۳۹۰ دستور تعطیلی پایگاه هوایی «شمسی» واقع در ایالت بلوچستان را صادر کرد و این پایگاه از وجود نیروهای آمریکایی تخلیه شد. حمله مرگبار ۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۱ بالگردهای ناتو به پست مرزی ارتش پاکستان در نوار مرزی با افغانستان و جان باختن دستکم ۲۴ نظامی پاکستانی خشم رهبران سیاسی و نظامی این کشور را برانگیخت و در واکنش به آن اسلام‌آباد، دستور تخلیه پایگاه هوایی "شمسی" را از نیروهای آمریکایی صادر کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها