چرا عربستان نتوانست اعتبار ورزشی خود را بازیابی کند؟

چرا عربستان نتوانست اعتبار ورزشی خود را بازیابی کند؟
جمعه 21 خرداد 1400 - 18:17

بدون شک عربستان در سالهای اخیر در قالب سرپوش گذاشتن بر اقدامات ناپسند ریاض در مسائل حقوق بشر و جنگ یمن و کشتار هزاران شهروند بی دفاع؛ به شکل محسوس و غافلگیرکننده ای به ورزش توجه نشان داده است.

العالمكشكول

توجه غافلگیرکننده عربستان به ورزش با هدف استفاده از قدرت نرم برای انحراف افکار عمومی از اقدامات ناقض حقوق بشری و محدودیت آزادی ها و قوانین ظالمانه در حق زندانیان سیاسی این کشور صورت گرفته که آبرویش را در جهان برده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز با انتشار گزارشی نوشت: تلاش های عربستان برای میزبانی جام جهانی فوتبال 2030، 8 سال پس از میزبانی قطر از این مسابقات، با دشواری های سیاسی و فنی روبروست.

این روزنامه افزود : عربستان گروه " بوستون " را برای رایزنی و کمک به تحقق آرزوی عربستان برای برگزاری جام جهانی که بزرگترین رخداد فوتبالی محسوب می شود و بیشترین شمار تماشاگرها را دارد و هر 4 سال یک بار برگزار می شود، انتخاب کرده است.

این روزنامه افزود: عربستان عملا از مشاوران غربی کمک خواسته تا پیشنهاد ارائه شده سعودی به فیفا در این زمینه را بررسی كنند.

این روزنامه اضافه کرده است گروههای حقوق بشری به ویژه پس از اتهام این کشور به همدستی در کشتن جمال خاشقچی در سال 2018 در کنسولگری کشورش در استانبول، آشکارا مخالفت خود را با برگزاری رویدادهای ورزشی بزرگ در عربستان اعلام کردند.

این روزنامه معتقد است شاید مشکلات فنی بزرگترین مانع در برابر تلاش های عربستان برای برگزاری جام جهانی است به توجه به اینکه قطرمیزبان اولین جام قهرمانی خاورمیانه در زمستان آتی خواهد بود.

این روزنامه افزود یکی از گزینه های مورد بررسی حال حاضر برای رفع این مساله، مشارکت یک کشور بزرگ اروپایی با عربستان برای برگزاری جام جهانی است اما این پیشنهاد مستلزم این است که فیفا برای برگزاری جام جهانی در دو قاره، سیاستهایش را تغییر دهد.

دشواری دیگری عربستان برگزاری جام جهانی هر دو سالانه به جای 4 ساله است زیرا فدراسیون فوتبال سعودی باید پیشنهاد برگزاری دو سالانه جام جهانی به جای چهار ساله را برای مدیریت اجرایی سازمان توضیح دهد که از سال 1930 از زمان آغاز مسابقه مرسوم بوده است.

در حالی که درگیری با قطر در حدی رو به پایان است، پخش برنامه های شبکه بین اسپورت قطر در عربستان ممنوع است و این یعنی تنها راه برای عربستانی های عاشق مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در این تابستان و قهرمانی کوپا امریکا دیدن مسابقات از طریق پخش غیر قانونی است.

اتحادیه فوتبال اروپا با پیشنهاد حدود 600 میلیون دلاری سعودی برای پخش مسابقات قهرمانی اروپا در منطقه مخالفت و پایبندی به قرارداد خود با شریک فعلی اش شبکه بین اسپورت قطر را اعلام کرد.

پربیننده ترین خبرها