جزئیات مستند "جاسوس موساد در یمن" + فیلم

شنبه 22 خرداد 1400 - 09:59

اداره ارشاد معنوی جنبش انصار الله یمن، مستندی را به عنوان "جاسوس موساد در یمن"  تولید کرده است.

العالم - یمن

اسناد و اعترافاتی که دراین مستند برملا شده اند، همه ابهام های مربوط به ماجرای خطرناک ترین جاسوس موساد در یمن را برطرف کرده اند.

طبق این اسناد، موساد به دستور مقامات این رژیم، در اواسط ژوئن 1971، یکی از زبده ترین افسران ارشد خود را برای انجام مأموریتی فوری عازم یمن می کند. این مستند نشان می دهد که چگونه دستگیری این جاسوس، رژیم صهیونیستی را مجبور می کند که نیروهای خود را به خدمت فراخوانده و یک جوخه را برای نجات یا حذف او به صنعا می فرستد تا قبل از اینکه او اعتراف کند و همه اسرار و اطلاعات را فاش کند، کار او را تمام کنند.

این جاسوس یکی از مهمترین افسران موساد به نام "باروخ زکی مرزاخی" با اسم مستعار "احمد سعید السباغ" بود. وی تبعه مغرب بوده تحت پوشش تاجر اسباب بازی و یک گردشگر که شیفته عکاسی است فعالیت می کرد.

السباغ در 1971 به قصد جاسوسی برای رژیم صهیونیستی وارد عدن شد و کار خود را با عکس برداری از بندر الحدیده و برخی جزایر یمنی آغاز کرد.

این جاسوس به طور تصادفی توسط یک سروان یمنی دستگیر و تحویل مقامات امنیتی شد. مقامات یمنی بلافاصله بازجویی از او را آغاز کرده و اسناد مهمی را از او کشف کردند. این جاسوس از قصد رژیم صهیونیستی برای اشغال ساحل غربی و اشغال نظامی باب المندب پرده برداشت.

اسرار و اطلاعاتی که از این جاسوس به دست آمد شامل حمله نظامی به یمن و تخریب بندر الحدیده بود همچنین گزارش هایی درباره بافت اجتماعی یمن اعم از قبایل و تعهدات اسلامی از وی کشف شد.

پس از بازجویی کامل از این جاسوس در یمن، انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر از یمن خواست این جاسوس را به مصر تحویل دهد تا قاهره هم اطلاعات مورد نیاز خود را از این جاسوس به دست آورد. رژیم صهیونیستی تلاش فراوانی کرد تا با استفاده از یک وکیل اتیوپیایی و دادن رشوه به یمن، این جاسوس را آزاد کند.

این رژیم در نهایت با ترور وی، پرونده او را بست.

گفتنی است این جاسوس بارها تلاش کرده بود خودکشی کند همچنین رژیم صهیونیستی هم تلاش کرده بود هواپیمای حامل وی از یمن به مصر را هدف قرار دهد اما با هشیاری شهید ابراهیم الحمدی، رئیس جمهور وقت یمن، او را به جای هواپیما با زیردریایی اعزام کردند.

ضربه کاری زمانی به موساد وارد شد که این جاسوس با موفقیت به مصر اعزام شده و در آنجا اطلاعات مهمی از وی به دست آمد که در جنگ اکتبر 1973 به کار گرفته شدند.

پس از ماجرای این جاسوس، تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه یمن شدت یافت که یکی از آنها ترور ابراهیم الحمدی پس از تشکیل نیروی نظامی دفاع از باب المندب بود.

این رژیم با ترور الحمدی عملا به هدف خود دست یافت و حکومتی به ریاست علی عبد الله صالح در این کشور روی کار آمد که دوست این رژیم بود و سی سال حکومت کرد تا اینکه در 21 سپتامبر 2014 با قیام مردم سقوط کرد و یمن به محور مقاومت برگشت.

پربیننده ترین خبرها