آیا حاصل انتخابات پارلمانی الجزایر پارلمانی متفاوت خواهد بود؟

آیا حاصل انتخابات پارلمانی الجزایر پارلمانی متفاوت خواهد بود؟
يکشنبه 23 خرداد 1400 - 15:02

مردم الجزایر با شرکت در انتخابات پارلمانی، نمایندگان پارلمان جدید این کشور را انتخاب کردند.

العالم - نظرکده

"عبدالمجید تبون" رئیس جمهوری الجزایر بعد از انداختن رای خود در صندوق گفت: آنچه روی داد، گام دیگری در مسیر تقویت دموکراسی بود و میزان مشارکت در انتخابات، مهم نیست، زیرا آنچه مهم است که صندوق های آرا، افراد منتخب را برای اداره امور قانونگذاری انتخاب می کنند، کسانی که انتخابات را تحریم کردند، آزاد هستند، اما حق ندارند که نظر خود را بر دیگران هم تحمیل کنند.

ناظران معتقدند که مشارکت در انتخابات پارلمانی الجزایر، از این جهت بسیار مهم بود که الجزایری ها فرصت بسیار مهم را پیش رو داشتند زیرا این انتخابات با انتخابات های قبلی تفاوت بسیار دارد.

به گفته ناظران، تعدیل برخی مسائل در قانون که رئیس جمهوری از آن سخن گفته، اجازه بیش از دو دوره نمایندگی مجلس را نمی دهد.

ناظران گفتند که تبون ، زمینه را برای نامزد شدن زنان و جوانان فراهم کرد و در نتیجه تعداد کسانی که رقابت می کنند، به 22 هزار نامزد رسید که برای کسب عضویت 407 کرسی در پارلمان با یکدیگر رقابت می کنند. افزون بر این ، مبالغی که برای تبلیغات انتخاباتی به نامزدها داده شد، در افزایش تعداد نامزدها تاثیر قابل ملاحظه داشت.

در این حال، تحلیلگران الجزایری معتقدند که انتخابات الجزایر در شرایط فعلی، فرصتی برای تقویت روند انتقال دموکراتیک به این کشور زخم خورده است و این انتخابات، دو سال بعد از تحرکات مردمی که به سرنگونی حکومت عبدالعزیز بوتفلیفقه منجر شد، برگزار شد که طی این دو سال، ابتدا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که عبدالعزیز تبون در آن به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و سپس همه پرسی برای اصلاح قانون برگزار شد.

به اعتقاد تحلیلگران، احزاب قدرت و یا احزابی که به عنوان احزاب طرفدار حکومت شناخته می شوند، در حال حاضر به علت زندانی بودن رهبرانشان در نتیجه فساد با بحران واقعی روبرو هستند و مساله قابل توجه در انتخابات جدید الجزایر ، تشویق شدن مردم از سوی عبدالعزیز بتون برای رای دادن به فهرست های مستقل است که تحلیلگران آن را مساله ای حائز اهمیت خواندند.

به گفته تحلیلگران، این انتخابات ، نقشه جدیدی را برای الجزایر ترسیم خواهد کرد و فهرست های مستقل می توانند که فراکسیون واقعی را در پارلمان جدید تشکیل دهند.

ولی یک مشکل واقعی که وجود دارد، این است که فهرست های مستقل از لحاظ سیاسی، گروه هماهنگ و هم فکر نیستند، و دیگر ، هیچ قدرت سیاسی مسلطی در این مجلس وجود ندارد که در برابر اسلام گرایان یا وفاداران به حاکمیت قبلی بایستد.

پربیننده ترین خبرها