استقبال اروپا از اقدامات باکو و ایروان

استقبال اروپا از اقدامات باکو و ایروان
يکشنبه 23 خرداد 1400 - 19:21

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اقدام باکو در آزادی ۱۵ نظامی ارمنستان و اقدام ایروان در تحویل نقشه مناطق مین گذاری شده به جمهوری آذربایجان استقبال کرد.

العالم - اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تحولات اخیر در روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان بیانیه صادر کرد.

بنا بر گزارش دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وی در ابتدای این بیانیه اعلام کرد: «اتحادیه اروپا از اقدامات ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان استقبال می‌کند اقداماتی که گرجستان آن را تسهیل کرد و به آزادی ۱۵ فرد بازداشت شده ارمنستانی توسط (جمهوری) آذربایجان و تحویل نقشه‌های مناطق مین‌گذاری شده منجر گردید».

بورل ادامه داد: «اینها اقدامات مهم انسان دوستانه و اعتمادساز باکو و ایروان هستند که امیدواریم راه را برای همکاری بیشتر بین دو طرف باز کند و در نهایت به آزادی همه بازداشت شدگان ارمنستانی و همچنین تحویل همه نقشه‌های مناطق مین گذاری شده به منظور اجتناب از گرفتن تلفات انسانی بیشتر بیانجامد».

وی اعلام کرد که اتحادیه اروپا و دیگر بازیگران بین‌المللی به طور فعال باکو و ایروان را برای حرکت به سمت انجام اقدامات مثبت در روابط دو طرف و همکاری بیشتر بین طرفین تشویق کرده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «ما به ترویج یک راهکار پایدار و جامع برای حل منازعه (بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان) ادامه خواهیم داد».

بیانیه جوزپ بورل درباره تحولات اخیر در روابط باکو و ایروان در شرایطی انجام شده که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان شنبه شب (دیشب) اعلام کرد که در ازای نقشه‌ای که محل مین‌های کار گذاشته شده در بخشی از منطقه مورد مناقشه قره باغ را نشان می‌دهد، 15 اسیر ارمنستان را تحویل داده است.

«نیکول پاشینیان» کفیل نخست وزیری ارمنستان البته گفت که مقام‌های ارمنستانی تنها بخشی از نقشه میادین مین گذاری شده را به باکو تحویل داده‌اند ولی آماده گفت‌وگوهای بیشتر هستند.

بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تحولات اخیر در روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شرایطی صادر شده که دو کشور چندی قبل دچار تنش‌های مرزی شدند.

تحولات اخیر در روابط باکو و ایروان بعد از ۴۴ روز درگیری بر سر منطقه قره باغ کوهستانی و آتش بس دو طرف انجام شده است. دو کشور چهارم آبان ۱۳۹۹ با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها