پایان عمر سیاسی 12 ساله نتانیاهو

پایان عمر سیاسی 12 ساله نتانیاهو
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 09:09

پارلمان رژیم صهیونیستی به دولت ائتلافی "نفتالی بنت" و "یائیر لاپید" 60 رای مثبت داد و 50 نماینده با این کابینه مخالفت کردند.

العالم- فلسطین اشغالی

ریاست این کابینه را در دو سال اول، رهبر حزب افراطی "یمینا" یعنی بنت و در دو سال دوم نیز لاپید، رهبر حزب "یوجد مستقبل" بر عهده می‌گیرد، و به این ترتیب مهر پایانی بر عمر 12 ساله "نتانیاهو" در قدرت زده شد.

بالاخره بعد از کش و قوس‌ها و بحث و جدل‌های فراوان در پارلمان رژیم صهیونیستی، دولت ائتلافی بنت- لاپید توانست رای اعتماد اعضای کنست( پارلمان) را به دست بیاورد. طبق این توافق‌های ائتلافی، نفتالی بنت تا اوت 2023 نخست‌وزیر خواهد بود و لاپید در طول این دوره وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خواهد بود و پس از آن تا پایان دوره کنست فعلی در نوامبر 2025 لاپید نخست‌وزیری را بر عهده خواهد گرفت.

"امجد شهاب" کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت: "همانطور که انتظار می‌رفت دولت ائتلافی بنت- لاپید رای اعتماد کنست را به دست آورد. معتقدم این دولت با تمام تناقض‌هایش، چند ماه دوام نخواهد آورد و تنها دستاورد آن خلاص شدن از شر نتانیاهو خواهد بود."

نتانیاهو، که پس از 12 سال برای اولین بار در خارج از عرصه قدرت ظاهر می‌شود، تهدید کرده که از هیچ تلاشی برای ساقط کردن سریع این دولت ائتلافی فروگذار نخواهد کرد و در راس معارضان خواهد ماند. او به طرفداران خود گفت: بار دیگر به قدرت بازخواهیم گشت سریع‌تر از آنچه تصورش را می‌کنید.

همزمان، شبکه عبری زبان "کان" اعلام کرد در توافق دولت ائتلافی میان نفتالی بنت و یائیر لاپید بندی وجود دارد که به بنت اجازه می‌دهد پس از پایان دوره نخست‌وزیری‌اش این توافق را کنار گذاشته و نخست‌وزیری را تحویل لاپید ندهد. بر این اساس، طبق بند دهم توافق ائتلافی، بودجه عمومی باید برای مدت دو سال در طی 145 روز از تشکیل دولت جدید تصویب شود، اما اگر بنت مانع از تصویب بودجه شود، دولت سقوط می‌کند و او نخست‌وزیر انتقالی می‌شود.

طبق این گزارش، پارلمان رژیم صهیونیستی "میکی لیفی" عضو حزب "یش عتید" را به عنوان رئیس جدید خود انتخاب کرد.

بنیامین نتانیاهو، که با اتهامات عدیده‌ای در زمینه فساد مالی روبه‌رو است، در سایه این دولت ائتلافی لاپید- بنت سقوط کرد و لذا، این سقوط تنها دستاورد این ائتلاف است و هیچ دستاورد دیگری وجود نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها