نخست‌وزیر مکلف لبنان: نبیه بری هرگز پشتم را خالی نکرد

نخست‌وزیر مکلف لبنان: نبیه بری هرگز پشتم را خالی نکرد
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 12:48

نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان، رابطه‌اش با رئیس پارلمان این کشور را از نوع رابطه مکمل توصیف کرد و گفت که او تنها شخصی بوده که هرگز پشت او را خالی نکرده است.

العالم - لبنان

«سعد الحریری» نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه جدید لبنان تصریح کرد که کلیه گزینه‌ها روی میز است و او در انتخاب هیچ یک از این گزینه‌ها چه ادامه ماموریت واگذاری از سوی پارلمان و چه انصراف از تشکیل دولت، تک‌روی نخواهد کرد و به «نبیه بری» رئیس پارلمان، المجلس الشرعی الإسلامی الأعلى (شورای عالی شریعت اسلامی) و نخست‌وزیران سابق مراجعه می‌کند.

وی در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» بار دیگر بر پایبندی طرح ابتکاری رئیس پارلمان که برگرفته از طرح ابتکاری و نجات ارائه شده از سوی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه است، تاکید کرد و گفت که این طرح کشور را از بحران‌هایش می‌رهاند.

رئیس‌جمهور فرانسه در پی انفجار بیروت در آگوست سال ۲۰۲۰، چند بار به لبنان سفر کرد و بنا به گفته خودش طرحی برای نجات این کشور ارائه کرد اما این طرح تاکنون راه به جایی نبرده است. تاکنون جزئیات دقیقی از ابتکار فرانسه در لبنان منتشر نشده است اما بر اساس کلیات منتشر شده در رسانه‌ها، این طرح بر ضرورت توجه فوری به چهار بخش کمک‌های بشر دوستانه به منظور مقابله با شیوع بیماری کرونا، بازسازی زیرساخت‌ها به دنبال انفجار بیروت، اصلاحات سیاسی و اقتصادی و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در لبنان تاکید دارد.

الحریری که در نشست دوره‌ای المجلس الشرعی به ریاست «عبداللطیف دریان» مفتی لبنان شرکت کرده بود، رابطه‌اش با نبیه بری را «مکمل یکدیگر» توصیف کرد و گفت: «سعد الحریری، یعنی نبیه بری و نبیه بری یعنی سعد الحریری. مشکل در کسی است که با مانع‌تراشی، تشکیل دولت را به تاخیر می‌اندازد. گرچه من و رئیس بری تلاش کردیم که از آن عبور کنیم تا پیشرفتی را در مسیر تشکیل دولت حاصل کنیم».

به نوشته الشرق الاوسط، این در حالی است که مفتی جمهوری لبنان و اعضای المجلس الشرعی در کنار نخست‌وزیر مکلف قرار دارند و مخالف انصراف او از تشکیل دولت هستند.

الحریری در ادامه گفت که از همان لحظه نخست ماموریتش در تشکیل دولت، المجلس الشرعی، مفتی دریان و سایر اعضای این مجلس را در جریان موانع فراررویش که هنوز نیز وجود دارند، قرار داده است.

وی درباره رابطه‌اش با بری گفت: «او تنها شخصی است که از لحظه نخست ماموریتم در تشکیل دولت، در کنارم ماند، هرگز ترکم نکرد و من از او به طور مستقیم یا غیرمستقیم چیزی نشنیدم که بیانگر آن باشد که پشتم را خالی کرده است».

نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان، تصریح کرد که در ارتباط مستمر با بری است و به زودی با او ملاقات خواهد کرد.

کشور لبنان پس از انفجار بندر بیروت وارد یک بحران سیاسی شده است؛ لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد با این حال، او نیز پس از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا اینکه «سعد الحریری»‌ نخست‌وزیر اسبق لبنان به عنوان مأمور جدید تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد؛ اما او نیز تا امروز موفق به تشکیل کابینه جدید نشده و با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان به اختلاف برخورده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها