آیا مذاکرات هسته ای وین به بن بست رسیده است؟

آیا مذاکرات هسته ای وین به بن بست رسیده است؟
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 12:30

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز اعلام کرد مذاکرات وین به هیچ بن بستی نرسیده است. در همین حال امروز رییس جمهور تاکید کرد دنیا منطق ایران را پذیرفته و تنها چند مورد باقی مانده است که باید طرف مقابل بپذیرد تا مساله خاتمه پیدا کند.

تحلیل:

- به نظر می رسد چند مورد باقیمانده در شمار مهم ترین مسائلی باشند که مذاکرات را به نفس نفس زدن انداخته اند.

- با وجود اصرار ایران بر پرهیز از فرسایشی شدن مذاکرات و علی رغم اصرار پیشین امریکا بر نهایی شدن این پرونده تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به نظر می رسد چند مورد باقیمانده انقدر از اهمیت خاصی برخوردارند که این تنگی نفس را بر مذاکرات تحمیل کرده اند.

- حسب تحلیل ها موارد باقی مانده درتحریم که محل اصرار امریکایی ها هستند اگر حتی کم تعداد هم باشند اما از تاثیرات بزرگی برخوردارند و در عمل امکان بهره مندی کافی و مورد رضایت ایران از برجام را حاصل نمی کنند. ازجمله این مسائل اصرار امریکا بر بقای تحریم های دوره ترامپ و به ویژه تحریم موسوم به "کاتسا" و بالاخره تحریم های ناشی از "دستورات اجرایی ترامپ" است

- تب تند امریکا -علی رغم اصرارهای اولیه- در خصوص مذاکرات به عرق سرد تبدیل شد . شاید امریکایی ها به این جمع بندی رسیده باشند که شانس خود برای تامین خواستهایشان را با دولت جدید ایران مجددا بیازمایند. البته همراهی چند روز پیش اژانس با امریکا در شدت بخشیدن فشارها بر ایران در قالب طرح ادعاهای جدیدهم درهمین راستا قابل ارزیابی است

- واقعیت ان است که در ایران صرف نظر از اینکه چه کسی سکاندار امور اجرایی کشور باشد سیاست های هسته ای کاملا مشخص و تعریف شده و مورد اجماع همگان است و امریکا در هر شرایطی محکوم خواهد بود اصطلاحا کلاس قانون راهبردی رفع تحریم های مجلس شورای اسلامی را پاس کند و البته به برجام جدیدی رضایت دهد که حاصل ان بهرمندی کامل ایران از منافع توافق برجام باشد.

- مذاکرات وین به بن بست نرسیده است اما با صخره بزرگی بنام زیاده خواهی امریکا مواجه شده است.

پربیننده ترین خبرها