جزئیات تازه درباره توطئه بن‌سلمان برای تصاحب تولیت اماکن مقدس فلسطین

جزئیات تازه درباره توطئه بن‌سلمان برای تصاحب تولیت اماکن مقدس فلسطین
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 13:04

روزنامه های "واشنگتن‌پست" و "هاآرتص" از طرحی پیچیده با بازیگری "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی، "دونالد ترامپ" و دامادش "جرد کوشنر" و همچنین "بنیامین نتانیاهو" خبر دادند که هدف از این طرح، "تضعیف و بی‌ثبات کردن" جایگاه و نقش پادشاه اردن در قیمومیت به اماکن مقدس در قدس اشغالی و واگذار کردن آن به رژیم سعودی است.

العالم- کشکول

این دو روزنامه جزییات تازه‌ای از حوادث و ناآرامی‌های اخیر اردن در ماه آوریل گذشته، منتشر و به نقش احتمالی محمد بن سلمان، بنیامین نتانیاهو، و دونالد ترامپ در این ماجرا اشاره کرده‌اند. این روزنامه‌ها در گزارش‌های‌شان، به منابع آمریکایی، انگلیسی، اردنی، سعودی و اسرائیلی، که مطلع از جزئیات سیاست خارجی دولت سابق آمریکا بودند، منتشر و تأکید کرده اند که ترامپ، بن‌سلمان و نتانیاهو برای سرنگونی پادشاه اردن اقدام نکردند بلکه هدف‌شان فقط تضعیف جایگاه وی بوده است!!!.

اما بازنگری دقیق ماجرای ناآرامی‌های اخیر در اردن نشان می‌دهد، که فشار بر ملک عبدالله واقعی بوده و از زمانی که ترامپ برای پیشبرد طرح ضد فلسطینی، موسوم به "معامله قرن"، در خاورمیانه با نتانیاهو و محمد بن سلمان تلاش می‌کرده، بیشتر شده است. به گفته یک فرد آمریکایی که پادشاه اردن را به خوبی می‌شناسد، ملک عبدالله اردن در سه سال گذشته احساس کرده که ترامپ، نتانیاهو و محمد بن سلمان، همه تلاش می‌کردند وی را از قیمومیت مسجد الاقصی کنار بزنند.

در واقع، پادشاه اردن درست حدس می‌زد؛ بله رئیس‌جمهور سابق آمریکا معتقد بود و یا کوشنر او را اینگونه متقاعد کرده بود که ملک عبدالله اجرای طرح "معامله قرن" برای حذف قضیه فلسطین را با مشکل مواجه می‌کند لذا این سه نفر- ترامپ، کوشنر و بن‌سلمان- طرح تضعیف پادشاه اردن را کلید زدند که البته هدف، "کنار زدن او" نبود.

طبق همین گزارش، در اواخر سال 2020 داده‌های اطلاعاتی از تشدید ارتباطات بین شاهزاده "حمزه"، "حسن بن زید" و "باسم عوض الله" حکایت دارد. عوض الله از ناامیدی شاهزاده بن‌سلمان به یک افسر اطلاعاتی سابق آمریکا شکایت کرد و به او گفت که مسجدالاقصی محل نزاع ماست. به گفته بک مقام پیشین در آمریکا، عوض الله گفته بود که محمد بن سلمان ناراحت است زیرا نمی‌تواند به توافق صلح با اسرائیل برسد و اگر پادشاه به مواضع خود در مورد قدس پایبند باشد به مقابله با واکنش‌های فلسطینیان پایبند نیست.

گزارش تحقیقاتی اردن ادعا کرد که سرعت روند توطئه در سال 2021 شتاب گرفت، و خاطرنشان کرد که سرویس‌های امنیتی پیام‌های واتساپ را بین سه توطئه‌گر ادعایی رهگیری کردند که نشان می‌داد آنها شاهزاده حمزه را ترغیب به برداشتن یک گام می‌کنند و همچنین دخالت افراد و احزاب دیگر را نیز نشان می‌دهد. این گزارش، عوض الله را به توطئه با طرف‌های خارجی و سعی برای تضعیف نقش اردن به عنوان قیم اماکن دینی اسلامی در قدس متهم می‌کند.

واشنگتن‌پست و هاآرتص در گزارش‌های خود، توطئه علیه پادشاه اردن را کودتا نخوانده‌اند و با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی نوشتند که این سه تن درصدد کودتا نبودند بلکه برای ناامن کردن این کشور پادشاهی و تحریک ملت اردن علیه ملک عبدالله بودند.

این دو روزنامه درباره مداخله شخصی نتانیاهو در توطئه تضعیف ملک عبدالله، به نقل از منابعی در موساد و شاباک نوشتند که این سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با پادشاه اردن تماس تلفنی گرفته و به اعلام کردند که هیچ‌گونه نقشی در طرح شاهزاده حمزه و عوض الله نداشتند، بلکه ما فوق‌شان، یعنی نتانیاهو در این طرح نقش‌آفرین بود.

بدیهی است حتی گزارش‌های روزنامه‌های آمریکایی و اسرائیلی درباره "تضعیف نقش پادشاه اردن" و نه سرنگون کردن او، توسط ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان، توطئه‌ای علیه اردن محسوب می‌شود و این کشور در معرض جنگ‌های روانی و اقتصادی قرار دارد تا نقش منطقه‌ای و از جمله قیمومیت هاشمی بر مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس، که قدمتی 100 ساله دارد، به نفع محمد بن‌سلمان- مهره آمریکا و محبوب اسرائیل- سلب شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها