بایدن در مسیر تکرار اشتباه ترامپ!

بایدن در مسیر تکرار اشتباه ترامپ!
دوشنبه 24 خرداد 1400 - 16:04

"آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که ایران به پیشرفتی قابل توجه و سریع در زمینه غنی‌سازی و افزایش غلظت اورانیوم در سطوح بالا دست یافته، بر فوریت احیای توافق هسته‌ای و بازگشت به چارچوب این توافق تأکید کرده است.

العالم- کشکول

بلینکن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "سی‌بی‌اس"، همچنین مدعی شد از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تهران اقدام به نادیده گرفتن و عدول از محدودیت‌های اعمال‌شده در این توافق کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در تلاشی آشکار برای اینکه ایران را مسئول رسیدن توافق هسته‌ای به این مرحله معرفی کند و همچنین به دنباله‌روی دولت کنونی واشنگتن از سیاست‌های شکست‌خورده دولت "دونالد ترامپ" علیه ایران سرپوش بگذارد، گفت: "اگر حرکت ایران در این مسیر طولانی‌تر شود و اگر در این راه بتازند، به دانشی دست خواهند یافت که بازگشت از آن بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین به نظر من این موضوع اهمیت دارد که برنامه هسته‌ای ایران را در همان چارچوبی قرار دهیم که توافق قرار داده بود. متاسفانه اکنون ایران در نتیجه خروج ما از این توافق، از این چارچوب خارج شده است."

بدیهی است که بلینکن قبل از هر کس دیگری می‌داند که قرار دادن ایران و آمریکا در یک رده، در موضوع پایبندی به توافق هسته‌ای کاملا اشتباه است. زیرا ترامپ با تحریک اسرائیل، سعودی و راست‌گراهای صهیونیست‌‌زده آمریکایی به ویژه دامادش "جارد کوشنر" از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها از جمله در زمینه دارو و غذا را علیه ایران تحمیل و دیگر کشورها را تهدید کرد که در صورت تعامل با ایران تحریم خواهند شد. در مقابل، ایران تا یک‌سال پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، به این توافق پایبند ماند و در سال بعد نیز شروع به کاهش تدریجی تعهدات خود کرد تا طرف‌های اروپایی را به اجرای تعهدات‌شان و جبران خسارات ایران در نتیجه عقب‌نشینی آمریکا از توافق متقاعد کند. در حالی‌که امروز بلینکن با رویکردی عوامفریبانه، در صدد القای دروغی بزرگ به جهانیان است. موید این دروغ نیز نشست‌های جاری 1+4 با ایران در وین است ولی چون آمریکا به اذعان دیگر طرف‌های امضاکننده توافق هسته‌ای دیگر عضوی در این توافق نیست در هتلی جداگانه در وین حضور دارد.

بلینکن باید رئیس خود "جو بایدن" را نیز متقاعد کرد که حرکت در مسیر سیاست‌های دولت ترامپ محکوم به شکست است؛ ایرانِ سال 2021 ایرانِ سال 2015 نیست. ایران با توجه به تجربه تلخ خود با غرب و در راس آن آمریکا، اقدامی را انجام نمی‌دهد که منافعش را تضمین و یا از حماقت دیوانگانگی مانند ترامپ و دنباله‌روهای او در دولت جدید واشنگتن کم نکند، و در صورتی که از این به بعد، به نگرانی‌ها و منافع ایران توجه نشود حال و روز تمامی مقامات آمریکا به‌ویژه بایدن و بلینکن مانند حال و روز "رافائل گروسی" دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد شد که اذعان کرده که بدون توافق هسته‌ای با ایران، "ما در مسیری بدون هیچ راهنما و با چشمان نابینا حرکت می‌کنیم".

پربیننده ترین خبرها