درخواست رئیس جمهور تونس برای اعمال اصلاحات جدی در کشور

درخواست رئیس جمهور تونس برای اعمال اصلاحات جدی در کشور
چهارشنبه 26 خرداد 1400 - 16:33

«قیس سعید» رئیس جمهور تونس خواستار گفت‌وگوی ملی و انجام اصلاحات جدی سیاسی در کشور شد.

العالم - تونس

«قیس سعید» رئیس جمهور تونس، ‌امروز چهارشنبه با تعدادی از نخست وزیران سابق دیدار کرد و خواستار برگزاری ‌گفت‌وگوی ملی برای رسیدن به اصلاحات جدی سیاسی به دلیل وجود فضایی از بی‌اعتمادی بین مردم و حکومت شد.

این درخواست رئیس جمهور تونس پس از آن مطرح شده است که نظام حاکم و شیوه کنونی رأی‌گیری‌ها به دودستگی و مختل شدن روند عادی عملکرد دولت منجر شده است.

در این جلسه که در کاخ ریاست جمهوری تونس برگزار شد، سه نخست وزیر سابق اعم از «علی العریض»، «یوسف الشاهد» و «الیاس الفخاخ» به اضافه «هشام المشیشی» نخست‌وزیر کنونی حضور داشتند.

در این دیدار، «حمادی الجبالی» و «مهدی جمعه» به دلیل حضور در خارج از کشور و «حبیب الصید» به دلیل شرایط نامناسب جسمانی که از جمله نخست‌وزیران سابق هستند، حضور نداشتند.

از یک هفته گذشته تاکنون خیابان‌های تونس شاهد اعتراضات مردمی و برخی درگیری‌ها با نیروهای امنیتی بوده و در برخی موارد، صحنه‌های اعتراضات، زمان سرنگونی «زین‌العابدین بن‌علی» رئیس جمهور مخلوع این کشور را تداعی می‌کند.

این تحولات پس از آن رخ داده است که در اواخر ماه «مه» تعدادی از ژنرال‌های تونسی از رئیس جمهور خواستند تا کشور را به مسیر صحیح خود بازگردانده و آن را از عواقب ناخوشایند دور کند.

در ماه «فوریه» گذشته نیز، «قیس سعید» در واکنش به اقدام «هشام المشیشی» در برکناری 5 نفر از وزرای خود گفته بود: حاکمیت سیاسی در تونس باید نمود اراده واقعی ملت باشد. پایبندی به سوگند با معیارهای اجرایی صوری ارزیابی نمی‌شود، بلکه با عمل به نص صریح سوگندنامه ارزیابی می‌شود.

پربیننده ترین خبرها