دیدار پوتین و بایدن؛ جزئیات و ابعاد

دیدار پوتین و بایدن؛ جزئیات و ابعاد
پنج‌شنبه 27 خرداد 1400 - 16:57

دیدار جو بایدن و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه، نتایج مهمی داشت که بارزترین آن اعلامیه مشترک درباره توافق هسته ای استراتژیک برای جلوگیری از جنگ اتمی بود. 

العالم نظرکده

در این دیدار توافق شد که سفرای دو کشور به محل کار خود بازگردند و تعدیلاتی در پیمان استارت به منظور کنترل تسلیحات اتمی ایجاد شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که بهبود روابط واشنگتن و مسکو در زمان حاضر به نفع دو کشور است به این دلیل که می تواند آغازی برای حل اختلافات فیمابین و حتی اختلاف روسیه با ناتو و اتحادیه اروپا باشد.

آنان افزودند که یکی از علل اهمیت این دیدار آن است که طرفین تاکید کردند که بهبود روابط میان آنان در گروی حل بحران سوریه و خاورمیانه، موضوع اوکراین، حقوق بشر و تحریم های آمریکایی اروپایی علیه روسیه است.

اما برخی دیگر گفتند که این دیدار نتیجه خاصی نداشت به این دلیل که اختلافات دو کشور به خاطر آنکه ریشه ای است، حل نخواهد شد اما به هر صورت قدمی مثبت برای کاهش تنش میان دو کشور و پیامی به دنیا است مبنی بر اینکه جنگی میان این دو ابرقدرت اتمی روی نخواهد داد.

کارشناسان یادآور شدند که پوتین در این دیدار درباره جنایات آمریکا در افغانستان، عراق و گوانتانامو سخن گفت و بایدن نیز در پاسخ، درباره نقض حقوق بشر در روسیه و موضوع ناوالنی سخن گفت که در واقع کوشیدند وجهه یکدیگر را حداقل در بعد رسانه ای تخریب کنند.

یکی دیگر از موضوعات مورد اختلاف دو طرف، رزمایش ناتو در مرز روسیه است که مسکو آن را خط قرمز می داند به همین دلیل بود که پوتین اهمیتی به هشدارهای گاه و بیگاه آمریکا در این باره نمی دهد.

کارشناسان گفتند که این موضوعات و کنفرانس مطبوعاتی دو رئیس جمهور نشان داد که اختلافات زیادی میان دو طرف وجود دارد اما همزمان هر دو طرف ثابت کردند که خواهان تلاش برای حل آن و احیای روابط طبیعی هستند.

از سوی دیگر بایدن در این دیدار کوشید به پوتین بفهماند که رابطه اش با وی مانند رابطه پوتین با ترامپ نیست که دوستانه بود بلکه رابطه ای دیپلماتیک است.

همزمان پوتین نیز با مطرح کردن موضوع تقویت همکاری روسیه و آمریکا هر نوع نگرانی آمریکا درباره تبدیل قطب شمال به منطقه نظامی را زدود و این پیام را داد که مسکو آماده حل هر نوع مشکل به ویژه درباره پرونده حقوق بشر با آمریکا است.

اما موضوع مهم تناقض در سیاستهای آمریکا درباره حقوق بشر است به این دلیل که بایدن در این دیدار درباره کشورهای مستبد خاورمیانه به هیچ عنوان سخن نگفت که تحت الحمایه آمریکا هستند اما درباره نقض حقوق بشر در روسیه سخن گفت و کوشید از آن به عنوان اهرم فشاری بر مسکو برای امتیازدهی در پرونده های مختلف استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها