انتصاب مجدد گوترش به عنوان دبیرکل سازمان ملل

انتصاب مجدد گوترش به عنوان دبیرکل سازمان ملل
شنبه 29 خرداد 1400 - 07:00

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که آنتونیو گوترش را برای دومین بار به عنوان دبیرکل سازمان ملل به مدت پنج سال منصوب کرده است.

العالم - به نقل از الجزیره، ولکان بوزکر، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در جریان جلسه برگزار شده برای رای گیری در مورد تمدید ماموریت گوترش گفت که وی برای بار دوم موفق شد پست دبیرکلی سازمان ملل را که از ژانویه آینده برای مدت ۵ سال آغاز می‌شود به دست آورد.

در همین راستا، آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه آمریکا انتصاب مجدد گوترش به عنوان دبیرکل سازمان ملل برای دوره دوم را تبریک گفت و عنوان داشت که "گوترش ثابت کرده یک رهبر توانمند است."

وی افزود که "ایالات متحده مشتاقانه منتظر است روابط قوی و سازنده خود را با گوترش در جهت پیشرفت به سوی جهانی صلح آمیز و مرفه‌تر ادامه دهد."

گوترش نیز پس از اعلام پیروزی متعهد شد برای ایجاد فضای اعتماد میان کشورهای بزرگ و کوچک وممکن ساختن غیرممکن‌ها، هرآنچه در توان دارد، انجام دهد.

وی افزود که "در طول زندگی خود همیشه وظیفه عمومی را خدمت می‌دانسته است که معتبرترین شکل آن خدمت به مردم و کره زمین است".

گوترش گفت که "به صورت برابر و بدون دستور کاری غیر از برنامه منشور ملل در خدمت همه کشورهای عضو خواهد بود."

دوره فعلی دبیرکلی گوترش قرار است در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ پایان یابد. ۸ ژوئن ، رئیس شورای امنیت به مجمع عمومی سازمان ملل توصیه کرد که برای دومین دوره گوترش را به عنوان دبیرکل انتخاب کند.

طبق ماده ۹۷ منشور سازمان ملل، دبیرکل به پیشنهاد شورای امنیت، توسط مجمع عمومی منصوب می‌شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها