گفت‌وگوی وزیر خارجه عربستان با مدیر کل آژانس اتمی درباره ایران

گفت‌وگوی وزیر خارجه عربستان با مدیر کل آژانس اتمی درباره ایران
سه شنبه 1 تير 1400 - 03:53

وزیر امور خارجه عربستان سعودی با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

العالم - عربستان سعودی

«فیصل بن‌فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران رایزنی کرده است.

پایگاه عرب‌نیوز نوشته این دیدار در شهر «وین»، پایتخت اتریش انجام شده است. مطابق گزارش این رسانه وزیر خارجه سعودی با گروسی درباره «ضرورت متوقف کردن عدول ایران از قوانین بین‌المللی که امنیت منطقه و جهان را بی‌ثبات می‌کنند» گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفته فیصل بن فرحان در این دیدار اهمیت بازرسی از سایت‌های هسته‌ای ایران را یادآور شده است.

رافائل گروسی چند روز پیشتر در وین با سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین دیدار کرده بود.

کاظم غریب ‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس در توئیتی درباره این دیدار که جمعه انجام شد نوشت: «طرفین در این دیدار درباره آخرین تحولات گفت‌وگوها برای احیای برجام و کمک احتمالی آژانس به این فرآیند گفت‌وگو کردند.»

دیدارهای گروسی در شرایطی انجام شده که تا کنون ۶ دور گفت‌‌وگو در شهر وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای توافق هسته‌ای برجام برگزار شده است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی دور دوشنبه گفت که احتمالاً دور بعدی مذاکرات برجامی وین یک هفته تا ۱۰ روز دیگر آغاز خواهد شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها