اردوغان: نوبت اتحادیه اروپا است که گام‌های سازنده بردارد

اردوغان: نوبت اتحادیه اروپا است که گام‌های سازنده بردارد
سه شنبه 1 تير 1400 - 10:34

رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با رئیس کمیسیون اروپا، ضمن تاکید بر لزوم برداشته‌شدن گام‌های مثبت در روابط دوجانبه از سوی اتحادیه اروپا، گفت آنکارا بیش از آنچه نیاز بود اقدام دوستانه انجام داده است.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه به‌صورت تلفنی با «اورسولا فن‌درلین» رئیس کمیسیون اروپا گفت‌وگو کرد.

اردوغان در این تماس، تاکید کرد که بعد از اقدامات ترکیه در راستای اعتمادسازی با اتحادیه اروپا، اکنون نوبت این قاره است که گام‌های مثبتی درخصوص روابط با آنکارا بردارد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» دفتر ارتباطات و رسانه ریاست‌جمهوری ترکیه با صدور بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگوی تلفنی، اعلام کرد که آن دو درباره گام‌هایی برای بهبود روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای صحبت کردند.

بر اساس این بیانیه، رئیس‌جمهور ترکیه خطاب به فن‌درلین گفت آنکارا بیش از حد کافی اقداماتی انجام داده که می‌تواند بروکسل را قانع کند تا دستورکار مثبتی را با این کشور شروع کند.

اردوغان همچنین بر لزوم آغاز دوباره مذاکرات جهت به‌روز رسانی قوانین گمرکی در سریعترین زمان ممکن و بدون هیچگونه پیش‌شرطی تاکید کرد.

به نوشته دیلی صاباح، وی در ادامه گفت آزادسازی روادید شهروندان ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گام دیگری است که مردم این کشور خواستار برداشته‌شدن آن توسط بروکسل هستند.

حدود یک ماه‌ونیم قبل، فن‌درلین و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا طی سفر به ترکیه، با اردوغان دیدار کرده و درباره مسائل دوجانبه از جمله تنش‌زدایی در شرق مدیترانه و همچنین ابعاد عضویت کامل این کشور در اتحادیه اروپا صحبت کردند.

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

با این حال، رئیس‌جمهور ترکیه عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را برای بازگشت قدرت به این قاره لازم دانسته و خواستار تغییر ساختار این اتحادیه شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها