روسیه و عراق در حال رایزنی برای ساخت نیروگاه اتمی

روسیه و عراق در حال رایزنی برای ساخت نیروگاه اتمی
سه شنبه 1 تير 1400 - 11:17

شرکت روس اتم در حال رایزنی با طرف عراقی برای ساخت چند نیروگاه اتمی و همچنین همکاری‌ها در زمینه‌های دیگر است.

العالم - عراق

منابع مطلع در آژانس انرژی اتمی روسیه (روس اتم) گفتند که در حال رایزنی با عراق برای ساخت نیروگاههای اتمی هستند.

به گفته این منابع به وبسایت روسیا الیوم، شرکت روس اتم درحال رایزنی با عراق برای تدوین یک برنامه کاری در خصوص همکاری در حوزه انرژی هسته‌ای و دیگر حوزه‌های مربوط در راستای اهداف مسالمت‌آمیز است و کارگروهی برای پیشبرد این همکاری‌ها تشکیل می‌شود.

همزمان مقامات عراقی نیز گفته‌اند که قصد ساخت هشت نیروگاه هسته‌ای به ارزش ۴۰ میلیارد دلار طی سال‌های پیش رو هستند تا بدین وسیله کمبود برق در کشور و نیاز فزاینده به خصوص در فصل تابستان را جبران کنند.

«کمال حسین لطیف» رئیس «سازمان کنترل مواد رادیواکتیو» نیز به روسیا الیوم گفت که گفت‌و‌گوها با شرکت روس اتم پیشرفت چشمگیری کرده است. او همچنین از رایزنی با دیگر کشورها در حوزه فناوری هسته‌ای خبر داد.

او تأکید کرد که هشت نیروگاه تعداد نهایی نیروگاههای مورد نیاز عراق نیست و این تعداد نیروگاه فقط هشت هزار مگاوات توان تولید برق دارند و می‌توانند نیاز برق عراق را به طور کامل تا سال ۲۰۳۵ تأمین کنند اما پس از آن نیاز به نیروگاههای دیگر وجود دارد.

به گفته او شرایط امنیتی به خصوص در استان‌های جنوبی کاملا با ثبات است و می‌توان بدون دغدغه برای ساخت این پروژه‌ها اقدام کرد.

او ماه گذشته گفته بود که «کمیته ملی راکتورهای هسته‌ای» عراق در حال مطالعه و بررسی ۲۰ سایت بالقوه برای ایجاد راکتورهای هسته‌ای است.

فارس

پربیننده ترین خبرها