تکرار مزاح دیپلماتیک سعودی درخصوص ایران هسته ای!

تکرار مزاح دیپلماتیک سعودی درخصوص ایران هسته ای!
سه شنبه 1 تير 1400 - 19:00

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

وزیر خارجه سعودی در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای اتریشی خود گفت: ایران را مسئول فعالیت های هسته ای خود می دانیم.

تحلیل:

- مسئولان سعودی با آنکه به خوبی می دانند ایران هیچ گاه خطری برای سعودی محسوب نشده است اما چندین دهه است که لاینقطع پروژه ناکام "ایران هراسی" را دنبال می کنند. در سال های اخیر این پروژه اغلب بر محور هسته ای شدن ایران تعقیب می شود.

- سعودی در اوج قدرت نمایی ترامپ و زمانی که ایران با عدم استقبال از درخواست های آمریکا برای مذاکره موجبات تحقیر مدام این رییس جمهور جمهوریخواه مغرور را مکرر فراهم کرد مدعی بود بایستی در مذاکرات هسته ای حضور پیدا کند، درخواستی که صرفا از سوی جمهوری اسلامی ایران درقالب یک "مزاح دیپلماتیک" تلقی شد.

- سعودی با استقبال از پروژه عادی سازی اعراب با اسرائیل همچنین کوشید تا تقویت جبهه غربی - عبری - عربی مخالف ایران جمهوری اسلامی را ضعیف و منزوی و درنهایت مجبور به کوتاه آمدن از مواضع خود درخصوص امور هسته ای، موشکی و حضور منطقه ای کند که البته در این خصوص نیز بخت اساسا یار او نبود.


- در ماجرای حملات به تاسیسات هسته ای ایران و همچنین ترور دانشمندان هسته ای ایرانی و به ویژه در ماجرای ترور شهید فخری زاده رسانه های سعودی حتی بیش از رسانه های صهیونیستی احساس و ابراز شادی می کردند.

- فیصل بن فرحان در حالی به اظهار نظر مجدد درخصوص صنعت هسته ای ایران پرداخته است که یک روز پیش از آن با "رافائل گروسی" مدیر کل اژانس اتمی دیدار داشته است. اینکه در این دیدار چه اطلاعاتی در اختیار او قرارگرفته است که مجددا ترجیح داده است بر پرونده هسته ای ایران متمرکز شود معلوم نیست اما کاملا مشخص است که مسئولان سعودی همواره هرگاه در کنار مقامات غربی قرار می گیرند احساس قدرت ویژه ای پیدا می کنند. تاریخ سعودی نشان می دهد که این رژیم در سیاست خارجی همواره مجبور بوده است در سایه دولت های غربی عرض اندام کند. این در حالی است که اساسا جمهوری اسلامی ایران سعودی را در اندازه دشمنی کردن ندیده و برای تهدیدات ان هیچ گاه وقعی قائل نشده است.

- وقتی سعودی نتوانسته است پس از 7سال خود را از دست ملتی بدون سلاح رهایی دهد و در شرایطی که ماه ها ست دست به دامان همه دنیا شده است تا او را از دست مبارزین یمنی نجات دهند معلوم نیست با چه منطق و استدلالی متعرض ایران قوی می شود؟

- سرنوشت پرونده هسته ای ایران هرچه باشد یک نکته مسلم دارد و آن اینکه اساسا هیچ منفذی برای ورود سعودی به ان وجود ندارد سعودی بر گوری گریه می کند که در آن مرده ای وجود ندارد.

پربیننده ترین خبرها