استقرارخلبانان و جنگنده‌‌های قطر در ترکیه با اهداف خاص

استقرارخلبانان و جنگنده‌‌های قطر در ترکیه با اهداف خاص
سه شنبه 1 تير 1400 - 22:40

رسانه‌ها از توافق ترکیه و قطر برای آموزش خلبانان قطری و استقرار شماری جنگنده و پرسنل نظامی قطر در ترکیه بدین منظور خبر دادند.

العالم - آسیا

منابع خبری سه‌شنبه از توافق قطر با ترکیه جهت استقرار شماری از هواپیماهای نظامی قطر و آموزش خلبانی به پرسنل نظامی این کشور در ترکیه خبر دادند.

به نوشته وبگاه «دوحه نیوز» ترکیه قرار است بر اساس یک توافقنامه، خلبانان قطری را آموزش دهد و امکان استقرار ۳۶ جنگنده قطری همراه با ۲۵۰ پرسنل نظامی را فراهم آورد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه این توافقنامه را برای تصویب به مجلس ارسال کرده است. در این توافقنامه قید شده که بنا بر تقاضای ترکیه جنگنده‌های قطر از مهمات ساخت ترکیه و کمک‌های پرسنلی و فنی این کشور بهره ببرند. این توافق پنج ساله است و به طور خودکار بعد از این مدت با توافق طرفین یک سال دیگر تمدید خواهد شد.

اگر قرار باشد خلبانان قطری دوره جنگنده‌های «اف-۱۶» را در ترکیه ببیند این مسئله منوط به اخذ مجوز از آمریکا را دارد. این مسئله شامل جنگنده‌های ساخت فرانسه که در نیروی هوایی قطر در حال خدمت هستند نیز می‌شود زیرا براساس توافق دوحه و آنکارا یک خلبان ترکیه‌ای باید همراه خلبان قطری باشد.

ترکیه و قطر از سال ۱۹۷۲ متحد بوده اند و روابط این دو در سال‌های گذشته به طور فزاینده ای تقویت شده است.در سال ۲۰۱۵، ترکیه یک پایگاه نظامی با حدود ۳۰۰۰ نیروی نظامی در قطر ایجاد کرد.

بر اساس گزارشی که توسط موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم منتشر شده، واردات تسلیحاتی قطر از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ،۳۶۱ درصد افزایش داشته است. در سال ۲۰۲۰ ، نیروهای مسلح قطر قراردادی به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون دلار با شرکت‌های بوئینگ و ریتون امضا کردند. در نتیجه قطر ۳۶ فروند هواپیمای «اف-۱۵» را به عنوان بخشی ازاین معامله دریافت کرد.

در سپتامبر سال ۲۰۲۰، قطر درخواستی رسمی برای خرید هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ به ایالات متحده ارائه داد. گزارش شده است که رژیم صهیونیستی با خرید این جنگنده پیشرفته مخالفت کرده و گفته که این معامله حضور نظامی‌اش را در منطقه تهدید می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها