روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

امروز روند بیماری کرونا در کشور در مجموع کاهشی است/ باید به ساخت واکسن کرونا در کشور افتخار کنیم/ مقام معظم رهبری همواره مشوق علم و دانش و فناوری بوده اند

امروز روند بیماری کرونا در کشور در مجموع کاهشی است/ باید به ساخت واکسن کرونا در کشور افتخار کنیم/ مقام معظم رهبری همواره مشوق علم و دانش و فناوری بوده اند
شنبه 5 تير 1400 - 10:32

رئیس جمهور با بیان اینکه درخصوص بیماری کرونا شاهد روند کاهشی در کشور هستیم، گفت: البته چند استان جنوبی کشور شرایط ویژه دارند اما درمجموع شاهد یک خیز جدید و موج جدید بیماری در کشور نیستیم اما همچنان باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی در دستور کار همه ما باشد.

العالم _ ایران / سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه این روزها در کشورهای مختلف اروپا، روسیه و شرق آسیا شاهد موج جدید این بیماری هستیم،گفت: به همین دلیل نمی توان نسبت به آینده با قطعیت سخن گفت و مراعات پروتکل های بهداشتی همچنان لازم و ضروری است.

روحانی با تشریح اقدامات و تلاش های انجام شده در طول 16 ماه گذشته در راه مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع این بیماری در کشور تاکنون، هم در مدیریت کرونا و هم در کاهش آثار و تبعات این بیماری در بخش های مختلف، کارهای بزرگی انجام شده و آثار و تبعات اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی کرونا را به حداقل رساندیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که در کشور برای مقابله با بیماری کرونا انجام شده اظهار داشت: با کاهش تبعات ناشی از این بیماری دولت اجازه نداد تا دوگانه سلامت و زندگی و اقتصاد مردم شکل بگیرد.

روحانی با بیان اینکه از ابتدا با این دوگانگی ها مخالف بوده و معتقد بودیم که در کنار مراعات پروتکل‌های بهداشتی می‌توان فعالیت‌های اقتصادی نیز انجام داد، اظهار داشت: این درحالی است که در ابتدای سال 99 عده‌ای اصرار داشتند که فعالیت های اقتصادی برای یکی دو ماه به طور کامل تعطیل شود و بی تردید با چنین کاری زندگی روزمره و معیشت مردم با خطر جدی مواجه می‌شد.

رئیس جمهور افزود: دولت برای حمایت از آسیب‌های ناشی از کرونا چندین بسته جامع حمایتی و معیشتی برای گروههای مختلف در نظر گرفت و آن را اجرا گذاشت.

روحانی در ادامه به اقدامات انجام شده برای تولید واکسن در کشور اشاره کرد و گفت: تولید واکسن از روز اول مورد توجه دولت قرار داشت و تصمیم گرفتیم مراکز تولید واکسن را مورد حمایت قرار دهیم. درحالی که بسیاری تولید واکسن در داخل کشور را وقت تلف کردن می‌دانستند ولی دولت سیاست تشویق و کمک را در پیش گرفت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به محض اینکه شرکت های دانش بنیان و متخصصان شروع به تحقیقات در زمینه تولید واکسن کرونا کردند عده‌ای در مقابل، خرید واکسن از خارج را زیر سوال بردند اما معتقد بودیم این حرف نیز نادرست است و نسبت به خرید واکسن خارجی برای تامین نیاز کشور نیز اقدام کردیم و همچنان هم به واکسن خارجی نیاز داریم و باید نسبت به خرید آن اقدام کنیم.

روحانی با بیان اینکه دو واکسن برکت و پاستور مجوز تزریق عمومی گرفته اند و نمونه ‌های دیگر نیز در هفته‌ها و ماههای آینده به بازار عرضه خواهند شد، اظهار داشت: امروز با تنوع خوبی در واکسن مواجه هستیم و ورود این واکسن‌ها می‌تواند بخش زیادی از نیاز کشور را تامین کند و چه بسا صادرات نیز داشته باشیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید به کار بزرگی که دانشمندان و شرکتهای دانش بنیان در تولید واکسن داخلی انجام دادند افتخار کنیم، اظهار داشت: واکسن داخلی افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است و کاری که روز گذشته مقام معظم رهبری در استفاده از واکسن داخلی انجام دادند اقدام بسیار ارزشمندی بود.

روحانی افزود: درحالی که مقام معظم رهبری می‌توانستند خیلی زودتر و حتی از واکسن غیرداخلی استفاده کنند اما ترجیح دادند که از واکسن داخلی استفاده کنند و این تشویق فوق‌العاده موثری از فعالیت دانشمندان کشورمان بود و این گونه تشویق‌های معنوی قابل مقایسه با مسائل مادی نیست.

رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همیشه برای علم و دانش و فناوری مشوق بسیار بالا و موثری بودند و امروز فضای علم، دانش، فناوری و اختراع در کشور حاکم است.

روحانی اظهار امیدواری کرد که تا پایان این دولت افرادی که سن بالا دارند واکسن دریافت کنند و زمانی که دولت را تحویل می‌دهیم 4، 5 نوع واکسن داخلی آماده ارائه به بازار باشد.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد آیت‌الله شهید بهشتی و تبریک هفته قوه قضاییه اظهار داشت: شهید بهشتی یکی از مظلوم‌ترین چهره‌های تاریخ انقلاب است و اتهامات بسیار ناروایی به آن بزرگوار به عنوان غربگرا،‌ روشنفکری که اعمال و رفتارش با موازین دینی فاصله دارد و لیبرال مطرح می‌شد و این حرفهای ناصحیح نسبت به آن عزیز به طور عمده توسط گروه های التقاطی‌، منافقین و گروههای منحرف طرح می‌شد.

روحانی گفت: با اتهامات فراوان نسبت به این شهید بزرگوار، در جامعه ایجاد نفرت کرده بودند، به دلیل مدیریت، عقلانیت و تشکیلاتی بودنش و شناختی که نسبت به مکاتب فکری جهان و شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای داشت از ایشان کینه داشتند و شهید بهشتی را به عنوان یک ستون و امید به آینده، مورد حمله قرار می‌دادند اما شهادت شرایط را تغییر داد و بسیاری از مردم به ویژگی‌های این شهید مظلوم واقف شدند.

رئیس جمهور همچنین با گرامیداشت هفته قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قوه قضاییه مسوولیت سنگینی را برای امنیت کشور، عدالت و آرامش مردم بر عهده دارد.

پربیننده ترین خبرها