تشدید نگرانی ناشی از نوع دلتای ویروس کرونا در منطقه آسیا-اقیانوسیه

تشدید نگرانی ناشی از نوع دلتای ویروس کرونا در منطقه آسیا-اقیانوسیه
شنبه 5 تير 1400 - 15:53

به دنبال شیوع نوع دلتای ویروس کرونا در جهان که برای نخستین بار در هند شناسایی شد، در حال حاضر کشورهای آسیایی با دو سوال روبرو شده اند که آیا رویکرد ریشه کنی کامل این ویروس را در پیش گیرند و یا اینکه خود را برای زندگی با این ویروس آماده سازند؟

العالم - سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که نوع "دلتا" ویروس کرونا که در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور مواردی از آن ثبت شده است، می رود تا به بیماری غالب ناشی از کووید-۱۹ در سطح جهان تبدیل شود.

اکنون این نوع جدید ویروس کرونا در اکثر کشورهای اروپایی در حال افزایش است و حتی در کشور آسیایی ویتنام نیز که پیشتر اعلام کرده بود به صورت کامل موفق به مهار ویروس کرونا شده نیز شیوع پیدا کرده است.

در حال حاضر در کشورهایی مانند استرالیا، اندونزی، سنگاپور، انگلیس، هنگ کنگ مصادیقی از شیوع نوع دلتای ویروس کرونا گزارش شده است.

اکنون این سوال برای اکثر کشورها در جهان به ویژه منطقه آسیا-اقیانوسیه پیش آمده است که آیا واکسن های فعلی کرونا قادر به مهار نوع جدید ویروس کرونا نیست.

در حال حاضر اکثر کشورها در منطقه آسیا-اقیانوسیه در حال دست و پنجه نرم کردن با تبعات ناشی از ویروس کرونا هستند و اقتصاد شماری از کشورهای این منطقه با بحران روبرو شده است.

در تاریخ دوم تیرماه سال جاری، مسئولان بهداشتی هند از شناسایی یک گونه جدید ویروس کرونا موسوم به "دلتا پلاس" خبر دادند که حدود ۲۰ مورد آن در سه ایالت این کشور شناسایی و موجب نگرانی شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، "راجش بوشان" وزیر فدرال بهداشت در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این گونه ویروس از جمله در ایالت ماهاراشترا در ۱۶ مورد مشاهده شده است. وی خاطرنشان کرد که ویروس دلتاپلاس قابلیت سرایت بیشتری دارد و از مقامات ایالت‌های هند خواست که تست کرونا را افزایش دهند.

هند روز چهارشنبه (دوم تیرماه) ۵۰ هزار و ۸۴۸ مورد جدید کرونا اعلام کرد که با این حساب شمار کل مبتلایان به کرونا در این کشور به ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. حدود ۳۹۰ هزار تن نیز در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

گفتنی است گونه جهش یافته دلتا به میزان ۶۰ درصد بیشتر از گونه آلفا که برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد، قابل انتقال است. سرایت‌پذیری گونه آلفا نیز ۵۰ درصد بیش از نمونه اولیه ویروس کرونا گزارش شده است.

این گزارش همچنین مدعی شده است میزان مقاومت نوع دلتا در برابر واکسن کرونا بیشتر است، ولی افرادی که به صورت کامل واکسینه شده باشند مقاومت بدنشان در برابر نوع دلتای کرونا بیشتر است و خطر مرگ آنها را تهدید نمی کند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، کاهش محدودیت‌های بهداشت عمومی و اعلام پیروزی زودهنگام در مقابله با ویروس کرونا، نتیجه ای جز گسترش گونه دلتا در بر نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها