اذعان آمریکا به نقش اساسی انصارالله در عرصه سیاسی یمن

اذعان آمریکا به نقش اساسی انصارالله در عرصه سیاسی یمن
شنبه 5 تير 1400 - 16:48

کارشناسان و ناظران معتقدند، این‌که واشنگتن جنبش انصارالله را به عنوان یک طرف قانونی در یمن به رسمیت شناخته، گامی سیاسی و البته شکست‌خورده است و هیچ چیزی را در یمن تغییر نمی‌دهد؛ زیرا این جنبش با مقاومت در برابر ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی رسمیت یافته است.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی می‌گویند، این آمریکا نیست که به دولت یا جنبشی مشروعیت می‌دهد و بلکه جنبش انصارالله رکن اصلی قدرت در یمن هستند، و جامعه جهانی آن را نماینده ملت یمن می‌داند.

کارشناسان سیاسی تصریح کردند، ملت یمن به درخواست رهبری انصارالله جهت حضور در راهپیمایی‌ها لبیک گفتند و در این راهپیمایی‌هایی که به مناسبت‌های سیاسی، انسانی و یا دینی برگزار می‌شدهد صدها هزار یمنی، در سایه محاصره و حملات بی‌امان جنگنده‌های ائتلاف، مشارکت می‌کنند.

کارشناسان سیاسی همچنین معتقدند که این تصمیم آمریکا در سایه همگرایی جامعه جهانی با انصارالله، امری طبیعی است و جامعه جهانی، انصارالله را رکن شماره یک در یمن می‌داند و انصارالله جنبشی مثال‌زدنی و از جایگاه مردمی برخوردار است.

از سوی دیگر، کارشناسان نظامی یمنی می‌گویند آمریکا با رسمیت دادن به انصارالله تلاش می‌کند پیروزی‌های ملت‌ها را مصادره کند و سپس این پیروزی‌ها را به عنوان هبه به ملت‌ها تقدیم کند.

کارشناسان نظامی یمنی تأکید می‌کنند، اظهارات دیپلمات آمریکایی درباره پرونده یمن نشان می‌دهد که آمریکا درصدد تحمیل شروطی برای آتش‌بس در مارب و میانجیگر شدن در این استان است.

کارشناسان افزودند، رهبری یمن مواضعش را بارها اعلام و تأکید کرده پرونده انسانی مجزا از دیگر پرونده‌ها است ولی ائتلاف متجاوز با ادامه حملات هوایی کورکورانه به مناطق مختلف کشور و نقض آتش‌بس در ساحل غربی، درصدد تشدید تنش است.

کارشناسان نظامی متذکر شدند، ملت یمن به معادله سه‌‌گانه یعنی توقف تجاوز، لغو محاصره و عدم مداخله در امور یمن تأکید دارند و معتقدند که آمریکایی‌ها درخصوص صلح در یمن جدی نیستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها