سفر نخست وزیر لیبی به رباط

سفر نخست وزیر لیبی به رباط
يکشنبه 6 تير 1400 - 12:38

نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی روز یکشنبه در اولین سفر رسمی خود از زمان رسیدن به قدرت وارد رِباط؛ پایتخت مغرب شد.

العالم -لیبی

منابع مغربی اعلام کردند که در این سفر قرار است نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی در راس هیاتی بلند پایه با سعدالدین العثمانی رئیس جمهوری مغرب و برخی مقامات از جمله ناصر بوریطه وزیر امور خارجه دیدار کند.

انتظار می رود الدبیبه با مقامات مغرب،پرونده های همکاری دو جانبه در زمینه همکاری امنیتی و نظامی با دولت مغرب برای توسعه و آماده سازی نهادهای نظامی و امنیتی را بررسی کنند.

مذاکرات دو جانبه شامل درخواست مقامات لیبی برای بازگشایی سفارت مغرب در طرابلس است که 6 سال پیش به دنبال حادثه انفجار تروریستی تعطیل شد، بالا بردن سطح دیپلماتیک دو کشور یک هفته پس از توافق رباط و طرابلس در دیدار اخیر نجلا المنقوش وزیر امور خارجه لیبی در تشکیل کمیته مشترک کنسولی در کوتاه ترین زمان ممکن برای بررسی بسیاری از پرونده های ناتمام میان دو کشور به ویژه درباره گذرنامه و ایجاد تسهیلات کاری و تحصیلی و اقامت در دو کشور از دیگر مسائل مطرح شده در مذاکرات بود.

اولین سفر رئیس دولت وحدت ملی به مغرب دو روز پس از سفر عقیله صالح رئیس مجلس لیبی به رباط است که با وزیر خارجه دیدار داشت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در زمان خود را مساله مهمی در مرحله کنونی دانست و بر حمایت رباط از نهادهای قانونی لیبی و تلاش های بین المللی برای حل بحران لیبی تاکید کرد.

سفراین مقام لیبایی به رباط در ماه گذشته نیز مورد توجه بود زیرا خالد المشری رئیس مجلس و رئیس شورای عالی دولت مذاکراتی جداگانه با الحبیب المالکی رئیس مجلس مغرب و عبدالحکیم بنشماس رئیس شورای مشاوران و ناصر بوریطه وزیر امور خارجه برگزار کرد.

مغرب در صدد نزدیک کردن دیدگاههای گروههای لیبی و به جریان انداختن مذاکرات سیاسی چند ماه پیش دو شهر بوزنیقه و طنجه و هم چنین قطعی شدن تقسیم پست های حاکمیتی مندرج در بند 15 توافق سیاسی امضا شده در سال 2015 در الصخیرات مغرب است .

هفته گذشته نیز نجلا المنقوش وزیر خارجه لیبی مذاکراتی با همتای مغربی خود انجام داد و در پایان آن بر اهمیت مشارکت راهبردی دو کشور با این دید که شراکت مهمی در سراسر منطقه برای مقابله با پرونده های مهم از جمله مساله افراطی گری و تروریسم بوده و هم چنین بر اهمیت سیاست بی طرف مغرب در خدمت به توافق لیبی و تقویت ثبات این کشور تاکید کرد.

وزارت خارجه مغرب نیز در سایه این تلاش لیبی گفت :مغرب از همه فرصت های برای دست یافتن و مذاکره میان گروههای لیبیایی برای برقراری صلح و ثبات حمایت می کند و دیدارهایی که درباره لیبی است و رباط میزبان آن است در راتسای تلاش های انی کشور به توصیه های شاه محمد ششم شاه مغرب برای ادامه مسیر مذاکره لیبی و مشارکت در حل بحران است.

پربیننده ترین خبرها