چرایی اقدام آمریکا در مسدود کردن وب‌سایت‌های ایران از نگاه خبرنگار انگلیسی

چرایی اقدام آمریکا در مسدود کردن وب‌سایت‌های ایران از نگاه خبرنگار انگلیسی
يکشنبه 6 تير 1400 - 16:17

یک خبرنگار انگلیسی تأکید کرد که ایالات متحده با اقدام اخیر خود تلاش کرده است تا وب‌سایت‌هایی که با امپریالیسم و استعمارگری مقابله می‌کنند، مسدود کند.

العالم _ جهان

وزارت دادگستری ایالات متحده شامگاه سه‌شنبه (اول تیرماه) با صدور بیانیه‌ای به بهانه «نقض تحریم‌های آمریکا»، دامنه اینترنتی ۳۳ وب‌سایت مورد استفاده اتحادیه رادیوها و تلویزیون اسلامی و سه وب‌سایت متعلق به کتائب حزب‌الله عراق را توقیف کرد.

«ریچارد مدهرست» خبرنگار انگلیسی در تحلیلی که در شبکه روسی «راشاتودی» منتشر شد، این اقدام را تلاش دولت آمریکا برای جلوگیری از تلاش‌ها برای مقابله با امپریالیسم و استعمارگری توصیف کرد.

وی تصریح کرد که اقدام آمریکا در توقیف وب‌سایت‌های ایران، این پیام روشن را به بقیه جهان می‌فرستد که واشنگتن رسانه‌هایی را مورد آزار قرار می‌دهد و ساکت می‌کند که جرئت می‌کنند، روایت‌های مورد تأیید آمریکا را به چالش بشکند.

وب‌سایت‌های «العالم»، «الفرات» و «المسیره» و «پرس تی وی» جزء وب‌سایت‌های برجسته‌ای بودند که ایالات متحده به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا توقیف کرده است.

این روزنامه‌نگار انگلیسی ادامه داد که دولت آمریکا نه تنها وب‌سایت‌های مذکور را درون آمریکا مسدود کرده است، بلکه این وب‌سایت‌ها را در سطح جهانی نیز مسدود کرده است و دسترسی را برای تمامی آن‌هایی که از دامنه دات کام (.com) برای بازکردن این وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند، غیرممکن کرده است.

طبق این گزارش، آن چه که در بین تمامی وب‌سایت‌های مسدود شده مشترک است، این است که تمامی این وب‌سایت‌ها خواه عربی یا فارسی، متعلق به کشورهای مسلمان بوده و خط مشی ضدامپریالیستی را دنبال می‌کنند و بخشی از محور مقاومت هستند.

نویسنده این تحلیل ادامه داد، بر اساس قانون «قدرت اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی» (IEEPA)، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام وضعیت اضطراری ملی، «تهدید غیرمعمول و خارق‌العاده برای امنیت ملی، سیاست خارجی یا اقتصاد ایالات متحده اعلام کرده است و ظاهراً برنامه تلویزیونی من و همکارانم چنان ناراحت‌کننده است که احساس می‌کنند مجبور به استفاده از قوانین اضطراری خود برای ساکت کردن ما به دلیل افشای امپریالیسم هستند».

این گزارش سپس با تأکید بر این که تفاوتی میان سیاست‌های بایدن و «دونالد ترامپ» وجود ندارد، نوشت، وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که این وب‌سایت‌هایی که مورد هدف قرار داده، تحت مدیریت نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است که پیش‌تر شهید سردار «قاسم سلیمانی» فرماندهی آن را برعهده داشت و در ژانویه ۲۰۲۰ به دستور ترامپ ترور شد.

این نویسنده انگلیسی سپس این گونه نوشت: «بار دیگر، ما تفاوت اندک یا هیچ تفاوتی بین ترامپ و بایدن مشاهده نمی‌کنیم زیرا بایدن نیز ایران را به "کارزار ضداطلاعات" متهم می‌کند و تحریم‌هایی را به کار می‌گیرد که ترامپ علیه سپاه پاسداران و اتحاد رادیو و تلویزیون‌های اسلامی (IRTVU) در اکتبر ۲۰۲۰ تحمیل کرده بود تا از آن طریق سایت‌های چندین شبکه ایرانی را مسدود کند.

مدهرست با اشاره به مسدود شدن دامنه وب‌سایت شبکه «پرس تی وی» که یک شبکه پرمخاطب است، ادامه داد که ایالات متحده با مسدود کردن پرس تی وی، در حقیقت برای ۱.۴ میلیارد انگلیسی‌زبان جهان تصمیم‌گیری کرده است که دیگر نمی‌توانند به اخباری که علیه روایات آمریکا مطرح می‌شود، نگاه کنند یا به آن‌ها گوش دهند و این گونه اقدامات فراتر از استبداد است.

طبق این گزارش، ایران و برخی کشورهای عربی مسلمان مخالف سیاست‌های امپریالیسم و استعمار، تنها کشورهایی نیستند که مورد رفتارهای تبعیض آمیز آمریکا و برخی کشورهای غربی قرار می‌گیرند و شبکه‌های خارجی دیگری که تاحدودی مواضع انتقادی دارند همچون شبکه «سی جی تی ان» چین و «تله سور» ونزوئلا، نیز اغلب در کشورهای غربی مورد آزار قرار می‌گیرند.

این گزارش سپس در مثالی به دیگر اقدامات آمریکا علیه شبکه‌های اجتماعی پرس تی وی اشاره کرد و نوشت که در چندین مورد، صفحه فیس بوک پرس تی وی با بیش از سه میلیون دنبال کننده، به صورت خودسرانه حذف شده و مجدداً ابقا شده است و سال گذشته نیز کل شبکه یوتیوب پرس تی وی حذف شد و از استفاده از خدمات گوگل محروم شد.

طبق این گزارش، ویکی‌لیکس نیز در گذشته با رفتارهای مشابهی از سوی جامعه غرب مواجه بوده است و ایالات متحده تلاش کرده است تا وب‌سایت ویکی‌لیکس را به دلیل انتشار شواهدی از جرایم جنگی آمریکا در عراق و افغانستان مسدود کند.

اول تیرماه امسال، عکسی روی وب‌سایت چندین رسانه متعلق به جریان مقاومت از جمله وب‌سایت‌های «العالم»، «المسیره» و پرس‌تی‌وی قرار گرفت که اعلام کرد دولت آمریکا این وب‌سایت‌ها را توقیف کرده است.

در تصویری که برای اعلام مسدودی این رسانه‌ها روی این وب‌سایت‌ها قرار داده شده به قوانینی برای توجیه این اقدام استناد شده که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد دارایی‌های نهادهای دخیل در «قاچاق فناوری‌ها، مواد و سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیک و رادیولوژیک و یا دخیل در ساخت، واردات، فروش یا توزیع مواد غیرقانونی را مصادره کند.

آمریکا پیش از این در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ دامنه دات‌کام خبرگزاری فارس را مسدود کرده بود. در ایمیلی که در آن زمان از طرف سرویس دهنده بین‌المللی این دامنه برای خبرگزاری فارس ارسال شده به صراحت دلیل این انسداد غیرقانونی «دستورالعمل مقرر شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) و قرار گرفتن این خبرگزاری در فهرست SDN» عنوان شده بود.

دولت آمریکا علاوه بر این، شهریورماه سال ۱۳۹۹ اعلام کرد ۳ وب‌سایت‌ مورد استفاده توسط شرکت‌هایی را که در انتقال نفت ایران به ونزوئلا نقش داشته‌اند توقیف کرده است.

جدیدترین اقدام وزارت دادگستری آمریکا واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و برخی از کاربران فضای مجازی بعد از توقیف وب‌سایت‌های پرس‌تی‌وی و رسانه‌های دیگر ادعاهای آمریکا درباره آزادی بیان را زیر سوال برده‌اند و آن را شعار دانسته‌اند.

از طرف دیگر، «شاهرخ ناظمی»، رایزن مطبوعاتی نمایندگی دائمی ایران در سازمان‌ ملل در نیویورک، با اشاره به این که ایالات متحده تلاش می‌کند با توقیف وب‌سایت‌ها و شبکه‌های ایران و مقاومت، صدای آزادی بیان را خفه کند، گفت که از طریق کانال‌های قانونی، این مسئله را پیگیری خواهند کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها