دیدار وزرای خارجه اسرائیل، بحرین و آمریکا/اذعان بلینکن به اختلاف با تل‌آویو

دیدار وزرای خارجه اسرائیل، بحرین و آمریکا/اذعان بلینکن به اختلاف با تل‌آویو
دوشنبه 7 تير 1400 - 08:38

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی عصر روز یکشنبه با عبداللطیف الزیانی، همتای بحرینی و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در رم پایتخت ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

العالم - اروپا

به گزارش الجزیره، یائیر لاپید که معمار اتحاد برای پایان دادن به دوران 12 سال نخست وزیری بنیامین نتانیاهو در اسرائیل بود و قرار است بعداً نخست وزیر شود، یکشنبه برای گفتگو با بلینکن و الزیانی وارد رم شد.

در ابتدای دیدار وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل که کمی پیش از دیدار با الزیانی صورت گرفت، لاپید با اشاره به روابط نزدیک بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل و حزب جمهوری خواه آمریکا گفت: نتانیاهو در سالهای اخیر ، اشتباهاتی مرتکب شده است. ما با هم این اشتباهات را برطرف خواهیم کرد.

لاپید اواسط ماه ژوئن متعهد به بهبود گفتگو با حزب دموکرات آمریکا و کشورهای اروپایی شده و این روابط را در زمان بنیامین نتانیاهو "خطرناک" و "خصمانه" توصیف کرد.

این مقام اسرائیلی همچنین در دیدارش در رم به پرونده ایران به عنوان یک نگرانی مشترک برای دو طرف اشاره کرد و متعهد شد که رویکرد همکاری بیشتری با ایالات متحده اتخاذ کند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز در دیدار با همتای اسرائیلی خود گفت که ایالات متحده از توافق نامه‌های عادی سازی میان کشورهای عربی با اسرائیل حمایت می‌کند و امیدوار است که کشورهای دیگر نیز به آنها بپیوندند.

بلینکن تصریح کرد که توافق نامه‌های عادی سازی روابط نمی‌تواند جایگزین مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شود.

وی افزود که حمایت از تلاش‌ها برای بازسازی غزه ضروری است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اذعان کرد که ایالات متحده اختلاف نظرهایی با تل‌آویو دارد اما اساس رابطه دو طرف تعهد واشنگتن به امنیت اسرائیل است.

کمی پس از این دیدار وزیر امور خارجه اسرائیل با عبداللطیف الزیانی، همتای بحرینی خود نیز دیدار کرد.

لاپید در این دیدار بر لزوم گسترش روند عادی سازی با اسرائیل و گنجاندن کشورهای بیشتر در این روند تاکید کرد.

جزئیات بیشتر از این دیدار در دست نیست.

وی بعدا در توئیتی نوشت: "من از وزیر امور خارجه بحرین بابت دیدار صمیمی تشکر می‌کنم. ما در مورد روند عادی سازی در خاورمیانه و لزوم گسترش آن برای همکاری بیشتر با سایر کشورها و چالش‌های پیش روی خاورمیانه ، به ویژه ایران مفصلا صحبت کردیم."

لاپید افزود: "صلح با بحرین باید نمونه‌ای از روند صحیحی باشد که لازم است در منطقه ما انجام شود. پیوند اسرائیل و بحرین برای هر دو طرف مهم است و ما به تقویت و تعمیق آن به نفع دو ملت ادامه خواهیم داد."

این دیدار در آستانه نشست ائتلاف بین المللی ضد داعش برگزار شد.

امارات و بحرین اواسط سپتامبر تحت حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا توافقنامه صلح با اسرائیل امضا کردند.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها