پشت پرده تحریک آشکار آمریکا علیه آیت‌الله سیستانی چیست؟

پشت پرده تحریک آشکار آمریکا علیه آیت‌الله سیستانی چیست؟
دوشنبه 7 تير 1400 - 15:32

توصیه "داگلاس سیلیمان" سفیر سابق آمریکا به دولت بایدن درخصوص نحوه تضمین منافع واشنگتن در عراق، حجم توطئه‌های آمریکا علیه این کشور را فاش می‌کند؛ بدیهی است آمریکایی‌ها تنها در صورتی عراق را ترک می‌کنند که آن را کاملا ویران کرده باشند.

العالم- کشکول

داگلاس سیلیمان؛ سفیر سابق آمریکا در عراق پیشتر طی نامه‌ای به نخبگان حاکم در آمریکا، «آیت‌الله سیدعلی سیستانی» را شخصیتی تندرو و همپیمان حامی تروریسم توصیف کرده است که از نفوذ و تاثیر اجتماعی بالایی برخوردار است و باید شخصیت کاریزمای ایشان را از معادله عراقی حذف کنند.

او همچنین خواستار نابودی کامل الحشد الشعبی، از بین بردن هویتش و حذف فرماندهان آن شده بود زیرا که به گفته او، الحشد الشعبی بزرگ‌ترین مانع در برابر منافع آمریکا است.

استراتژی‌ که سیلیمان؛ رئیس حال مرکز پژوهش‌های کشورهای عربی خلیج‌فارس در آمریکا برای دولت بایدن ترسیم کرده است، مبتی بر هدف قرار دادن عناصر سه‌گانه قدرت، یعنی آیت‌الله سیستانی، مذهب شیعه و الحشد الشعبی است و اگر دولت بایدن خواستار تداوم حضور در عراق و مطیع کردن این کشور است، باید به اقتضای منافع ملی خود اقدام کند.

تمرکز عمده این گزارش سیلیمان، بر شخص آیت‌الله سیستانی است؛ در بخشی از این گزارش آمده است: "دور کردن شیعیان از معادلات سیاسی و اجتماعی در عراق، بایستی استراتژی اصلی ایالات متحده آمریکا باشد."

بدیهی است که این گزارش، علی‌رغم خطرناک بودن، بیانگر ناامیدی دولت‌های آمریکا در تعامل با عراق در سایه داشتن عناصر قدرت و در راس آنها آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع عالی‌قدر است که توطئه آمریکایی‌ها را به خودشان بازگردانده است. سیلیمان همچنان خواستار حذف فیزیکی آیت‌الله سیستانی شده و گفته نباید منتظر وفاتش ماند.

سیلیمان همچنین خواستار "از بین بردن کاریزمای آیت‌الله سیستانی" به عنوان بخشی از اقدامات برای خدشه‌دار کردن شخصیت ایشان شده است. همچنان که می‌بینیم هجمه‌های رسانه‌ای تندی در رسانه‌های آمریکا و اسرائیل و رژیم‌های مرتجع عربی علیه مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق صورت می‌گیرد و آنها او را "شخصیتی تندرو، محافظه‌کار و همپیمان با تروریسم" معرفی می‌کنند.

در حالی‌که جامعه جهانی از نقش سرنوشت‌ساز آیت‌الله سیستانی در پایان دادن به حمام خونی که داعشی‌ها در عراق به‌پا کردند و نیز نقش او در حفظ وحدت و یکپارچگی عراق و حمایت از همزیستی اقلیت‌های دینی و قومی در این کشور آگاه است و این نقش بارز مرجعیت عالی‌قدر در صورت فتوای "جهاد کفائی" تجسم یافت و از در آن بود که یکی از بارزترین عناصر قدرت عراق، یعنی الحشد الشعبی، بیرون آمد و کارت ائتلاف آمریکایی، سعودی، صهیونیستی، یعنی داعش، را آتش زد.

به نظر می‌رسد که داگلاس سیمیان در تشخیص جایگاه و نقش آیت‌الله در تامین امنیت و وحدت عراق و حفظ کشور در برابر توطئه‌های آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن دچار خطای فاحشی شده است و زمانی‌که با حماقت تمام خواستار حذف آیت‌الله سیستانی می‌شود تا جای پای آمریکا در عراق محکم‌تر شود، فراموش کرده که هرگونه تعرض به آیت‌الله سیستانی توسط آمریکا یا مزدوران‌شان عملا به معنای تبدیل منطقه خاورمیانه به گورستانی برای آمریکایی‌ها و خروج همیشگی آمریکا از منطقه خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها