آزمایش جنجالی «قفل فک» برای مقابله با معضل اضافه وزن 

آزمایش جنجالی «قفل فک» برای مقابله با معضل اضافه وزن 
سه شنبه 8 تير 1400 - 12:22

گروهی از منتقدان، دستگاه «قفل فک» را که آزمایش آن برای مقابله با  اضافه وزن آغاز شده است، به ابزاری قرون وسطایی تشبیه می‌کنند. 

العالم - گوناگون

به نقل از خبرگزاری فرانسه، پژوهشگران نیوزیلندی ابزاری را برای مقابله با اضافه وزن طراحی کرده اند که از آهنربا برای قفل کردن فک افراد استفاده می‌کند.

آنها این ابزار را روشی نوین برای مقابله با چاقی معرفی کرده اند گرچه به باور گروهی از منتقدان، «قفل فک» بیشتر به یک ابزار «شکنجه قرون وسطایی» شبیه است.

برای استفاده از این ابزار، یک دندانپزشک آهنربا‌ها و قفل‌ها را در دهان فرد کار می‌گذارد تا فک‌ها بتوانند حداکثر 2 میلیمتر از یکدیگر فاصله بگیرند.

پل برانتن، پژوهشگر ارشد این مطالعه از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اوتگا می‌گوید این دستگاه، فرد مبتلا به اضافه وزن را به استفاده از یک رژیم غذایی مایع‌محور تشویق می‌کند بدون آنکه در فرایند تنفس و یا سخن گفتن خللی ایجاد کند.

او در این خصوص می‌گوید: «این ابزار یک جایگزین غیر تهاجمی، بازگشت‌پذیر، اقتصادی و جذاب برای راهکارهای جراحی است. واقعیت این است که این ابزار، هیچ عوارض بدی ندارد.»

نتیجه این پژوهش در ژورنال "British Dental" منتشر شده است. بر اساس این پژوهش، 7 زن در طول 2 هفته استفاده از این ابزار، به طور متوسط 6.36 کیلوگرم وزن کم کردند. همچنین افراد در ابتدا با اندکی ناراحتی روبرو شدند ولی سپس آن را «قابل تحمل» نامیدند.

بر خلاف روش اتصال فک‌ها با سیم که در دهه 80 قرن گذشته رواج یافت و از آن برای مقابله با اضافه وزن و تشویق مصرف مایعات استفاده می‌شد، این ابزار به ساختاری مجهز است که در صورت بروز حالت تهوع و یا «ترس مرضی» در فرد بیمار، می‌توان آن را به سرعت از کار انداخت.

در طول 2 هفته آزمایش این ابزار، هیچیک از افراد مجبور به توقف استفاده از آن نشد. البته یکی از افراد اعتراف کرد برای حقه زدن به دستگاه و مصرف شیرینی، به ذوب کردن شکلات روی آورده بود.

البته این ابزار با واکنش منفی بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. بسیاری از منتقدان، پژوهشگران را به «برچسب‌زنی به افراد مبتلا به اضافه وزن» متهم می‌کنند و جنبه‌های اخلاقی آن را زیر سؤال می‌برند. پژوهشگران هم در مقام پاسخ، بر این نکته تأکید می‌کنند که یک تیم بر جنبه‌های اخلاقی مطالعه نظارت داشته و آنها از تمام اصول رایج در پژوهش‌های بین‌المللی تبعیت کرده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها