ادعای رویترز: آمریکا فقط چند روز با خروج از افغانستان فاصله دارد

ادعای رویترز: آمریکا فقط چند روز با خروج از افغانستان فاصله دارد
چهارشنبه 9 تير 1400 - 11:29

یک خبرگزاری انگلیسی به نقل از منابع مطلع ادعا کرد، آمریکا از برنامه خروج نظامیانش از افغانستان جلوتر است و این روند می‌تواند تا چند روز تکمیل شود.

العالم - آسیا

در حالی که پنتاگون چند روز قبل گفته بود عملیات خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ممکن است به‌دلیل پیشرفت‌های میدانی طالبان با تأخیر مواجه شود اما برخی منابع خلاف آن را ادعا می‌کنند.

خبرگزاری «رویترز» امروز (چهارشنبه) به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که روند خروج نظامیان این کشور از افغانستان جلوتر از برنامه تعیین‌شده قرار دارد و آمریکا فقط چند روز با تکمیل این روند فاصله دارد.

این مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفتند، خروج نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان البته شامل آن تعداد از خدمه ارتش این کشور که برای حفاظت از دیپلمات‌ها و سفارتخانه آمریکا در کابل و تأمین امنیت فرودگاه بین‌‌المللی این منطقه باقی می‌مانند، نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، منابع مذکور توضیح دادند که تعداد نظامیان آمریکایی که قرار است در افغانستان باقی بمانند حدود ۶۵۰ نفر خواهد بود.

به نوشته رویترز، وزارت دفاع و ارتش آمریکا بعد از اینکه تعداد نظامیان خارج‌شده از افغانستان از ۵۰ درصد در ماه ژوئن عبور کرد، انتشار عمومی جزئیات این روند را متوقف نمودند.

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون اما هفته قبل ضمن تاکید مجدد بر معتبر بودن ضرب‌الاجل یازدهم سپتامبر برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، گفت البته به‌دلیل پیشرفت‌های میدانی که طالبان در این کشور به‌دست آورده شاید روند خروج مقداری آهسته‌تر شود.

ارتش آلمان شامگاه سه شنبه اعلام کرد که آخرین نظامیان خود را از افغانستان خارج کرده و به این ترتیب ماموریت 20 ساله این کشور در خاک افغانستان پایان یافته است.

پیش از این نیز برخی از مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌اند کابل ممکن است ظرف چند ماه بعد از خروج نیروهای آمریکایی سقوط کرده و به دست نیروهای طالبان بیفتد.

ارتش آمریکا تا به حال بیش از نیمی از ۳۵۰۰ نظامی مستقر در افغانستان و بخشی از تجهیزاتش را از این کشور خارج کرده و قرار است تا ۱۱ سپتامبر فرایند خروج آمریکایی‌ها تکمیل شود.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال شب گذشته گزارش داده بود جدیدترین دیدگاه تحلیلگران اطلاعاتی و مقام‌های نظامی آمریکا این است که دولت افغانستان و پایتخت این کشور، کابل، ممکن است بین ۶ تا ۱۲ ماه بعد از خروج نیروهای آمریکا سقوط کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها