لاوروف: مسکو با پیش‌نویس قطعنامه جدید درباره سوریه مخالف است

لاوروف: مسکو با پیش‌نویس قطعنامه جدید درباره سوریه مخالف است
چهارشنبه 9 تير 1400 - 21:48

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه بر مخالفت کشورش با پیش‌نویس قطعنامه جدید سازمان ملل درباره سوریه تاکید کرد.

العالم - اروپا

به نقل از روسیاالیوم، "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه که به ترکیه سفر کرده است در نشست خبری مشترک با "مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه این کشور گفت که مسکو با پیش‌نویس قطعنامه جدید سازمان ملل درباره سوریه مخالف است.

وی افزود: پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره اضافه شدن یک گذرگاه دیگر برای انتقال کمک‌ها به سوریه واقعیت‌ها را نادیده گرفته است.

لاوروف با اشاره به اعمال تحریم‌های سخت علیه سوریه در دوره دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و تصرف غیرقانونی دارایی های سوریه در بانک های کشورهای غربی به درخواست واشنگتن، اظهار داشت: اگر ما نگران مشکلات انسانی ملت سوریه هستیم باید به دلایلی که منجر به این مشکلات شده است.

لاوروف در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: همه گروه‌ها از جمله فرماندهی ارتش ملی لیبی و نمایندگان نظام سابق در لیبی باید در روند حل و فصل بحران این کشور شرکت کنند.

وی افزود: ما بر حمایت خود از تلاش‌هایی که برای حل صلح آمیز بحران لیبی زیر نظر سازمان ملل متحد انجام می‌شود تاکید کردیم.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست گفت که ترکیه به همکاری با روسیه برای صلح و روند سیاسی در سوریه ادامه خواهد داد.

وی بر اهمیت ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه تاکید کرد و گفت: ترکیه درباره تمدید ارسال کمک‌ها به سوریه از طریق مرزها با روسیه و اعضای شورای امنیت مذکره خواهد کرد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: ما چه در سوریه و چه در لیبی بر ضرورت آتش‌بس در این کشورها تاکید می‌کنیم و در این زمینه با روسیه متفق القول هستیم.

چاووش اوغلو اظهار داشت که خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش لیبی قبلا به آتش‌بس در لیبی پایبند نماند.

وزیر خارجه ترکیه بر اهمیت حمایت از دولت وحدت ملی لیبی جدید تاکید کرد.

وی اظهار داشت که فقط مستشاران ترکیه‌ای در لیبی حضور دارند و این حضور به درخواست دولت لیبی صورت گرفته است.

چاووش اوغلو در بخش دیگری از سخنانش گفت که حفظ تمامیت ارضی سوریه و لیبی برای ترکیه مهم است.

در حالی که اختلافات مسکو و واشنگتن بر سر نحوه کمک‌رسانی به سوریه ادامه دارد قرار است طی روزهای آینده پیش نویس قطعنامه پیشنهادی ایرلند و نروژ درباره تمدید کمک رسانی مرزی به سوریه برای یک سال دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

دولت سوریه تأکید دارد که باید کمک‌ها از طریق راه‌هایی که تحت کنترل این کشور است وارد کشور شود.

وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرده بود که مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ترکیه و روسیه روز چهارشنبه 30 ژوئن در آنتالیای ترکیه با یکدیگر دیدار و گفتگو می کنند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها