امیرعبداللهیان در گفتگوی تفصیلی با العالم:

مجلس به دولت اجازه نمی دهد تا با یک دستاورد حداقلی از میز مذاکره خارج شود/ بررسی مذاکرات ایران با سعودی ها/ نگاه رئیس جمهور منتخب نسبت به مذاکرات وین، برجام و سیاست خارجی/ مسدودسازی سایت های فعال حوزه مقاومت نشان از شکست آمریکایی ها دارد

مجلس به دولت اجازه نمی دهد تا با یک دستاورد حداقلی از میز مذاکره خارج شود/ بررسی مذاکرات ایران با سعودی ها/ نگاه رئیس جمهور منتخب نسبت به مذاکرات وین، برجام و سیاست خارجی/ مسدودسازی سایت های فعال حوزه مقاومت نشان از شکست آمریکایی ها دارد
چهارشنبه 9 تير 1400 - 22:00

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم، گفت: در مذاکرات هسته ای که در هفته های اخیر رخ داد، طرف آمریکایی در مذاکرات نشان داد شعار لغو تحریم ها را می دهد اما علاقه مند است کماکان بخش هایی از تحریم های غیر عادلانه ترامپ را تداوم ببخشد.

العالم _ ایران / سیاسی

"حسین امیرعبداللهیان" دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم، پیرامون انتخابات اخیر در کشورمان و فضاسازی های بیگانگان علیه رای گیری و مشارکت، مذاکرات وین و برجام، اولویت های دولت آقای رئیسی، مذاکرات یمن، گفتگوهای ایران و عربستان سعودی و مسائل مهم منطقه توضیحاتی ارائه داد.

مهمترین موضوعات مطرح شده در این گفتگو به شرح ذیل است؛

* هماهنگی بین دستگاه های امنیتی و تبلیغاتی آمریکا و برخی کشورهای غربی به همراه گروهک تروریستی منافقین و عربستان سعودی در راستای تحریم انتخابات ایران

* مجلس این اجازه را به دولت نمی دهد تا با یک دستاورد حداقلی از میز مذاکره خارج و قانع شوند.

* اعمال فشار آمریکا برای پیاده سازی سیاست گام به گام درباره لغو تحریم ها شکست خورده است.

* آمریکایی ها نمی توانند تحریم ها را ادامه بدهند.

* بررسی پرونده هسته ای و مذاکرات در دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

* بررسی اولویت های دولت آقای رئیسی در بخش سیاست خارجه

* نگاه مثبت گریفیتس به شخص سید عبدالملک الحوثی

* نقش منفی و مخرب مثلث سعودی، آمریکایی و انگلیسی در مذاکرات یمن

*سعودی ها در موضوع تجاوز به یمن و چگونگی خروج از یمن به شدت گرفتار هستند.

* بررسی دلایل عدم نتیجه گفتگوهای ایران و عربستان سعودی

* کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس و برخی اروپائیان در حال بازگشایی سفارتخانه ها خود و برقراری روابط تجاری با سوریه هستند.

* تحلیل اقدام خصمانه آمریکا در مسدودسازی سایت های فعال در محور مقاومت

مشروح گفتگو را مطالعه می کنید؛

جزئیات همکاری آمریکا با منافقین و سعودی ها برای ضربه زدن به انتخابات ایران

العالم: از ایران شروع کنیم اخیرا انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. تحلیل شما از درصد مشارکت در این انتخابات چیست؟ برخی دلیل این درصد از مشارکت را کرونا و ضعف عملکرد دولت فعلی معرفی می کنند نظر شما چیست؟

امیرعبداللهیان: این انتخابات در شرایط خاصی برگزار شد، از طرفی جهان با شرایط ویروس کرونا مواجه است از همین رو محدودیت هایی نیز این ویروس ایجاد کرده است اما علی رغم رونمایی از واکسن داخلی همان طور که می دانید که رهبر معظم انقلاب هم از واکسن داخلی استفاده کردند و تلاش های انجام شده در کشور بخش قابل توجهی از کشور هنوز واکسیناسیون نشده اند که به امید خدا طی ماه های آینده این روند کامل می شود.

مورد بعدی این است که در راستای تحریم هایی که به ویژه در دوران ترامپ علیه ملت ایران افزایش پیدا کرد در هفته های نزدیک به انتخابات با پدیده جدیدی مواجه شدیم و آن هماهنگی بین دستگاه های امنیتی و تبلیغاتی امریکا و برخی کشورهای غربی به همراه گروهک تروریستی منافقین به همراه برخی از دولت هایی همچون عربستان سعودی به تعبیر زیبایی که بیان شد کشوری که حاکمانش فرق بین صندوق انتخابات با صندوق میوه و خرما را نمی توانند تشخیص دهند شروع به اقداماتی در راستای تحریم انتخابات انجام دادند.

یعنی از تحریم اقتصادی وارد تحریم غذا و دارو شدند و در هفته های اخیر وارد تحریم صندوق انتخابات شدند و با توجه به این فاکتورها و پول زیادی که خرج کردند تلاش کردند تا مردم پای صندوق ها نیایند.

بنده به تعبیری به شبکه سعودی ایران اینترنشال، سعودی اینترنشنال یا اسرائیل اینترنشال یا حتی آمریکا اینترنشال می گویم که این شبکه نمونه ای از تلاش های آن ها برای تاثیر منفی گذاشتن بر ملت ایران بودند اما ایرانیان با بصیرتی که داشتند مشارکت خوبی در این شرایط داشتند.

به نظرم این انتخابات پرشور و مسئولانه بود و رای آوردن اقای رئیسی نیاز دارای پیام است از همین رو با افتخار می گویم در سخت ترین شرایط انتخابات به خوبی برگزار شد و این اقداماتی که دشمنان انجام می دهند تا انتخابات را ناموفق جلوه دهند در ادامه تحریم ها، فضاسازی ها و جوسازی های منفی و اعلام دشمنی به مردم ایران هستند.

*مجلس این اجازه را به دولت نمی دهد تا با یک دستاورد حداقلی از میز مذاکره خارج و قانع شوند

العالم : مذاکرات کنونی را چگونه ارزیابی می کنید؟ دولت بایدن و ترامپ چه تفاوت هایی دارند؟

امیرعبداللهیان: تفاوت دولت بایدن و دولت ترامپ تنها در روش کار است، ماسکی که بایدن دارد متفاوت با ترامپ است. بایدن تماما پشت ماسکی است که تلاش می کند زیبا باشد.

در مذاکرات هسته ای که در هفته های اخیر رخ داد، علی رغم اینکه طرف ایرانی با امادگی کامل در این دور مذاکرات حضور یافت و به فاصله کم و به طور فشرده مذاکرات دنبال شد، طرف آمریکایی در مذاکرات نشان داد شعار لغو تحریم ها را می دهد اما علاقه مند است کماکان بخش هایی از تحریم های غیر عادلانه و غیرعاقلانه ترامپ را تداوم ببخشد.

طبعا قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی این اجازه را به دولت و تیم مذاکره کننده نمی دهد تا با یک دستاورد حداقلی از میز مذاکره خارج و قانع شوند که سطحی از تحریم ها لغو شود علی رغم اینکه برخی از مسئولان مدعی می شوند که کار تحریم ها تمام است و باید اجازه دهیم به سرعت مذاکرات به نتیجه برسد، چیزی که در میز مذاکره وجود دارد این است که طرف ایرانی به جمع بندی نرسیده که تحریم ها کامل لغو و تمامی آنچه که قانون می گوید رعایت می شود و تامین کننده تمامی منافع مردم است یا خیر.

* اعمال فشار آمریکا برای پیاده سازی سیاست گام به گام درباره لغو تحریم ها شکست خورده است.

هیچکس از تداوم تحریم ها حمایت نمی کند اما آمریکایی ها بدانند اعمال فشار برای اینکه جرعه جرعه یا گام به گام بخواهند تحریم ها را بردارند سیاست شکست خورده ای است زیرا مجلس هم با توجه به سخنان دکتر قالیباف از منافع کشور دفاع می کند. ما نیازمند نتیجه ملموس و عینی و راستی آزمایی شده لغو تحریم ها بر معیشت و زندگی مردم هستیم.

*آمریکایی ها نمی توانند تحریم ها را ادامه بدهند

العالم: نظر به اینکه تاکنون نتیجه مطلوبی از مذاکرات وین برای ایران حاصل نشده است، آینده پرونده هسته ای و تحریم و مذاکرات را در دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی چگونه ارزیابی می کنید؟

امیرعبداللهیان: اولا من شخصا" معتقدم که آمریکایی ها نمی توانند تحریم ها را ادامه بدهند یعنی تحریم ها به شکل فنر بازشده ای است که آمریکایی ها نگهداشته اند و بازوان خودشان هم تحمل حفظ این وضعیت را ندارد. در دوره اوباما هم همین وضعیت اتفاق افتاد اوباما در زمانی وارد شد و حاضر شد تحریم ها در چارچوب برجام برداشته بشود که حس می¬کردند تداوم تحریم ها نفعی برای آمریکا ندارد بلکه زیان دارد روش ترامپ هم روش توام با خسارت برای سیاست های آمریکا بود لذا ترامپ هم نتوانست نفعی از این مسئله ببرد هر چند زحمت جمهوری اسلامی ایران و مردم ما را در این رابطه بیشتر کردند.

آمریکایی ها باید دست از غرور و تکبرشان بردارند دست از روش غلط ترامپ بردارند در میز مذاکره بر مبنای واقعیات عمل بکنند و حقوق ملت ایران را مغتنم بشمارند من فکر می کنم که در روزهای باقیمانده دولت فعلی چه در آغاز دولت آقای رئیسی، هر زمانی که میز مذاکره منافع ملت ایران را تامین بکند به نتیجه آن طرف ایرانی پایبند خواهد بود .

* موضع رئیس جمهور منتخب نسبت به مذاکرات وین

العالم: موضع رئیس جمهور منتخب، رئیسی نسبت به توافق هسته ای و مذاکرات جاری در وین چیست؟

امیرعبداللهیان: آقای رئیسی هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی بزرگی که داشتند نظر خودشان را به روشنی اعلام کردند. آقای رئیسی از اینکه مذاکرات وین تامین کننده منافع ملت ایران باشد استقبال می کنند اما طبعا این مذاکرات یک مذاکرات بی انتها نخواهد بود.

العالم: نظر رئیسی درباره روابط با کشورهای منطقه، همسایگان و به ویژه موضوع فلسطین چیست؟

امیرعبداللهیان: اولا با شناختی که از آقای رئیسی دارم من معتقدم وی در مناصبی که داشته اند نسبت به موضوع سیاست خارجی و روابط بین الملل توجه ویژه ای داشته اند زمانی که رئیسی تولیت آستان قدس رضوی را به عهده گرفتند، در همان هفته های نخست برای آستان قدس رضوی معاون امور بین الملل تعیین کردند این نشان دهنده رویکرد مثبت و سازنده ایشان به موضوع سیاست خارجی و روابط بین الملل است.

در قوه قضائیه نیز به محض اینکه به ریاست این قوه منصوب شدند یکی از نوآوری هایی که داشتند جایگاه اداره کل بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه را به معاونت بین الملل قوه قضائیه ارتقاء دادند و این ها همه نشان دهنده توجه ایشان به سیاست خارجی و روابط خارجی است.

طبعا نگاه رئیسی در سیاست خارجی در موضوع همسایگان نگاه ویژه ای است ایشان اشاره ای به این موضوع در کنفرانس مطبوعاتی خودشان داشتند نگاهشان به جهان اسلام نگاه ویژه ای است نگاه رئیس جمهور منتخب بر اساس آنچه که من دور و نزدیک از مطالب و فرمایشات ایشان می فهمم این است که بایستی در سیاست خارجی متوازن عمل کرد ما به لحاظ استقلال می گوییم نه شرقی نه غربی، اما به لحاظ ارتباط و حفظ منافع کشور هم رابطه با غرب هم رابطه با شرق با تمرکز بر همسایگان، با تمرکز بر قدرت آسیا، با تمرکز بر چرخش قدرت در نظام بین الملل و فکر می کنم تیم سیاست خارجه ایشان هم در چارچوب نگاهی که آقای رئیس جمهور دارند در حال برنامه ریزی هستند و اقدامات خوبی در این رابطه انجام خواهد شد. لذا سیاست خارجه دولت آقای رئیسی را من یک سیاست فعال، پویا، منبسط و با نگاه متوازن به همه مناطق جهان با اولویت همسایگان و قاره آسیا با تمرکز بر ظرفیت های موجود در منطقه می بینم.

من تصور می کنم که نگاه و سیاست رئیسی با توجه به اینکه تمرکز ایشان به غرب نخواهد بود در موضوع همسایگان، نگاه به کشورهای اسلامی و کشورهایی که از ظرفیت بالایی برخوردارند و در این سالها نشان داده اند که دشمنی با ملت ایران ندارند بسیار نگاه فعال و پویایی خواهد بود.

* جزئیات جدید از دیدارهای گریفیتس در تهران/ آخرین اخبار از مذاکرات برای حل بحران یمن

العالم: اخیرا شما با گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن در تهران دیدار داشتید آیا وی برای مساله یمن طرحی به ایران آورده بود؟

امیرعبداللهیان: مارتین گریفیتس بزودی به سمت معاون کمک های انساندوستانه و بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل متحد منصوب می شوند، ایشان در سفری که به تهران داشتند با مقامات مختلف و از جمله با من هم دیداری داشتند. آقای گریفیتس تلاش می کنند که دیدگاه های طرفین را در بحران یمن به هم نزدیک بکنند. ایشان دیدارها و ارتباط وبیناری با عبدالملک الحوثی داشتند.

اولا برداشت من در گفتگوهایم با ایشان این بود که ایشان نگاه مثبتی به شخص سید عبدالملک الحوثی دارند. عبدالملک الحوثی به عنوان یک فرد زکی، به عنوان یک فرد فهیم و یک فردی که سیاست را خوب می فهمد، من مشکل ایشان را در طرف آقای عبدالملک الحوثی نمی دانم مشکل گریفیتس در ابتکاراتی که مطرح است عمدتا بر می گردد به نقش عربستان سعودی و رفتار آمریکایی ها و انگلیسی ها در یمن و مداخلات آنها در یمن.

طبعا عربستان سعودی از یک طرف پیام می دهد و از آتش بس استقبال می کند اما از طرف دیگر برای اینکه به طرف مقابل اطمینان بدهد حاضر نیست محاصره انسانی را لغو بکند. این که امروز 20 میلیون یمنی، میلیون ها زن و کودک یمنی از حداقل مواد غذایی و دارو و درمان برخوردار باشند اینکه هزاران یمنی آسیب دیده و مجروح قادر نباشند در داخل کشورشان علاج بشوند و شرایط سختی که سعودی ها ایجاد کردند اینکه بر اساس اسنادی که یمنی ها ارائه می دهند حتی این اسناد را به مقامات سازمان ملل ارائه دادند کشتی هایی حامل کمک های انسان دوستانه در بندر الحدیده توقیف می شود و بعد توسط افراد مرتبط با دولت هادی و عربستان سعودی این مواد غذایی و دارویی سرقت می شود این از آن اتفاقات زشتی است که در منطقه ما در قبال یک کشور اسلامی و یک کشور درگیر جنگ مثل یمن در حال رخ دادن است.

من فکر کنم آقای گریفیتس در متقاعد کردن عربستان برای پذیرفتن مذاکره منطقی و متوازن توفیقی نداشت. البته ایشان همواره تلاش می کند تا دیدگاه های دو طرف را نزدیک کند. اما در گفت‌وگوها با گریفیتس این موضوع به صراحت گفته شده که لغو کمک‌های انسانی یک راستی آزمایی برای سنجش میزان صداقت دشمنان و متجاوزان به یمن است که آیا واقعا قصد خاتمه جنگ را دارند یا نه. طبعا اگر محاصره انسانی لغو شود، مردم یمن و انصارالله و متحدان اعتماد پیدا می کنند که می شود وارد مرحله آتش بس شد و پس از آن وارد راه حل سیاسی شد.

* جزئیات گفتگوهای ایران و عربستان سعودی

العالم: ایران و عربستان سه دور مذاکرات در عراق داشته اند، اما تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است. دلایل آن چیست؟

امیر عبداللهیان: بله این گفت‌گوها انجام شده است. گفت‌وگوهای صریحی بین دو طرف صورت گرفت و موضوعات متنوعی مورد بحث و بررسی در این گفتگوها قرار گرفت، اما طرف سعودی با یک پیشرفت محدودی در این مذکرات همراهی کرده است. طبعا وقتی ایران و عربستان با یکدیگر مذاکره می کنند باید مسایل فیمابین بین دو طرف در اولویت قرار بگیرد، اما من تصور می کنم که سعودی ها در موضوع تجاوز به یمن و چگونگی خروج از یمن به شدت گرفتار هستند، ولی فکر می کنم نفس برگزاری این مذاکرات اقدام سازنده ای بوده است و حتمادر آینده این گفتگوهای می تواند به صورت مثبت و سازنده ادامه پیدا کند و امیدواریم که طرف سعودی هم گام های سازنده تر و موثرتری برای آینده این گفتگوها بردارد.

العالم: آیا قرار است مذاکرات بین عربستان و ادامه پیدا کند؟

امیر عبداللهیان: برای قطع گفتگوها توافقی نشده است، اما همانطوری که می دانید اکنون رئیس جمهور منتخب در ایران برای تحویل گرفتن دولت آماده می شود و به طور طبیعی برخی از کشورهای چنین ملاحظاتی داشته باشند که برخی از موضوعات را متناسب با تغییرات سیاسی و دولتی ایران انجام دهند.

العالم: قرار است جلسات جدیدی در چارچوب مذاکرات آستانه برگزار شود، پس از انتخابات ریاست جمهوری سوریه که منجر به پیروزی بشار اسد، آیا رویکرد غرب در قبال رئیس جمهور و دولت سوریه تغییر می کند، یا نه؟

امیر عبداللهیان: در سوریه چند اتفاق مثبت و منفی به صورت همزمان در حال رخ دادن است. اتفاقات مثبت این است که کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس در حال بازگشایی سفارتخانه ها خود و برقراری روابط تجاری با سوریه هستند.

ثانیا برخی از کشورهای اروپایی تدابیری برای بازگشایی سفارت خانه خود در دمشق اندیشیدند اما از طرفی دیگر، آمریکایی ها و برخی از کنشگران آنچه را که در میدان موفق نشدند بدست آورند درصد تغییر قانون اساسی سوریه هستند تا بخشی از معارضان را وارد دولت بکنند این فشار را غربی ها همچنان سعی دارند آن را حفظ کنند اما من فکر می کنم حضور خوب مردم در انتخابات و برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری سوریه شرایط را طوری رقم زده که بازیگران خارجی در این مسیر هم با شکست مواجه هستند.

شما می دانید که خیلی از سوری ها نتوانستند در رای گیری شرکت کنند و در اردوگاه ها تهدیدشان کردند آنها را تهدید کردند تا یک شرایط تصنعی ایجاد شود، اما با این وجود ما وضعیت خوب انتخابات رو شاهد بودیم و طی روزهای آینده مراسم تحلیف و دوره ریاست جمهوری بشار اسد را شاهد خواهیم بود.

العالم: اخیرا امریکا 36 سایت فعال در حوزه محور مقاومت را مسدود و توقیف کرد چرا؟

امیر عبداللهیان: من فکر می کنم یک بخش از این اقدام آمریکا واکنش به شکست این کشور و اسرائیل در مقاومت 12 روز اخیر جنگ غزه بود. تحولات مهمی در تحولات فلسطین و صفحه جدیدی به نفع مقاومت و مردم فلسطین رقم خورد. این اتفاق مهمی است که فرزندانشان به زبان عبری سخن می گویند با مقاومت و فریاد برای آزادی مسجد الاقصی همراه و همصدا شدند. لذا شکست آمریکایی ها در غائله فلسطین، شکست آمریکایی ها در سوریه، یمن و عراق مسایلی را دامن زده که آمریکا با روشی غیر متوازن در حال برخوردهایی هستند از این نوع که این نقطه ضعفی است برای آمریکا که وقتی در میدان نمی تواند به اهداف خود برسد با توسل به چنین روش هایی دسترسی افکار عمومی به کانال ها و شبکه های بین الملی را با توجیهات و به بهانه های مختلف قطع می کند و این در تعارض است با آزادی رسانه ها و آزادی بیان.

همینکه داعش هیچ اقدامی علیه اسرائیل و آمریکا نمی کنند و متقابلا آمریکا هیچ گونه اقدام واقعی علیه داعش نمی کند، این یکی از ده ها ادله ای است که داعش زاییده کاخ سفید است و این اقدامات تروریستی در منطقه ما ریشه در کاخ سفید و آمریکا و حکام آمریکایی دارد و ترامپ این موضوع را در مناظره تلویزیونی خودش در مناظره با کلینتون گفت اما دست ترامپ و اوباما و بایدن در همراهی عملی با تروریست ها و داعش در یک کاسه است.

پربیننده ترین خبرها