هشدار مسکو درخصوص استقرار نیروهای آمریکایی در آسیای میانه پس از خروج از افغانستان

هشدار مسکو درخصوص استقرار نیروهای آمریکایی در آسیای میانه پس از خروج از افغانستان
جمعه 11 تير 1400 - 17:54

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت، بارها این پیام را به واشنگتن رسانده‌ایم که نیروهای آمریکایی پس از خروج از افغانستان نباید در مجاورت ایران به‌ویژه در آسیای میانه مستقر شوند.

العالم - اروپا

یک مقام ارشد روسیه روز جمعه گفت، نیروهای آمریکایی پس از خروج از افغانستان نباید در کشورهای آسیای مرکزی مستقر شوند.

«زمیر کابلوف» نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: «این روند (خروج آمریکایی‌ها از افغانستان) نمی‌تواند و نباید به استقرار مجدد تأسیسات زیرساختی آمریکا و ناتو در کشورهای مجاور جمهوری اسلامی ایران به ویژه در آسیای میانه منجر شود».

این مقام روس در ادامه گفت: «ما تاکنون چنین سیگنال‌هایی را در سطوح مختلف مقامات به واشنگتن ارسال کرده‌ایم و امیدوارم شنیده شود».

آمریکا و متحدانش از سال ۲۰۰۱ و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرده و هزینه‌های مالی و جانی بالایی به این کشور تحمیل کرده‌اند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان واشنگتن و متحدان این کشور از افغانستان شروع شده است.

چندی پیش «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد نیروهای آمریکایی تا یازدهم سپتامبر امسال خروج نیروهای نظامی از افغانستان را تکمیل خواهد کرد.

تاکنون شماری از سربازان و تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان خارج شده‌اند و کشورهای عضو ناتو نظیر آلمان و ایتالیا نیز خروج نیروهای خود از این کشور را به اتمام رسانده‌اند.

در همین راستا، امروز (جمعه) «جنیفر گریفین» خبرنگار حوزه «امنیت ملی» در شبکه «فاکس نیوز» در پیامی توییتری از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام افغانستان خبر داد.

فارس

پربیننده ترین خبرها