شبکه تروریستی مورد حمایت آمریکا در بلاروس متلاشی شد

شبکه تروریستی مورد حمایت آمریکا در بلاروس متلاشی شد
شنبه 12 تير 1400 - 13:38

رئیس جمهوری بلاروس از متلاشی شدن یک شبکه تروریستی در این کشور خبر داد که به گفته وی مورد حمایت غرب به سرکردگی آمریکا بود.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در جمع خبرنگاران گفت که این گروه تروریستی «آتریادوف ساماآبارونی» (گروه مدافع خود) نام داشت و از حمایت آمریکا، آلمان، لهستان، لیتوانی و اوکراین برخوردار بود.

وی افزود: گروه «آتریادوف ساماآبارونی» دارای کانال تلگرام بود که حدود ۲۵۰۰ نفر عضو داشت و در واقع از آن برای اهداف ضددولتی در بلاروس استفاده می کرد.

رئیس جمهوری بلاروس از خنثی شدن یک عمل تروریستی این گروه در بلاروس برای نابودی یک مرکز ارتباطات نیروی دریایی روسیه در شهر ویلیکا خبر داد.

وی همچنین گفت که اعضای گروه تروریستی «آتریادوف ساماآبارونی» تلاش کردند تا یک کارخانه تولید محصولات و فرآورده های چوب را در بلاروس نابود کنند که این تلاش ناموفق بود.

لوکاشنکو خاطرنشان کرد که مدیر کانال تلگرام «آتریادوف ساماآبارونی» یک تبعه آلمانی به نام «د هوفمن» است که قبلا تابعیت روسیه و اوکراین داشته است.

رئیس جمهوری بلاروس به یک حمله تروریستی این گروه اشاره و بدون ذکر جزییات آن گفت که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تلفنی درباره این حادثه گفت و گو کرده است.

به گفته وی همه اعضای گروه تروریستی در بلاروس دستگیر شده اند و بازجویی از آنها جریان دارد.

روابط بلاروس و غرب به رهبری آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در تابستان سال گذشته که لوکاشنکو با اختلاف زیاد در برابر سوتلانا تیخانوفسکایا نامزد غرب گرای انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید به شدت پرتنش شده است.

فرود اجباری یک هواپیمای رایان ایر در بلاروس و دستگیری دو تن از مخالفان دولت لوکاشنکو نیز روابط بلاروس با کشورهای غربی را به شدت متشنج کرد.

اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس و کانادا پس از به زمین نشاندن یک هواپیمای مسافربری رایان ایر توسط بلاروس در اواخر ماه مه در مینسک و دستگیری دو نفر ازجمله رومن پروتاسویچ یکی از مخالفان دولت این کشور، تحریم هایی را علیه این کشور شرق اروپا اعمال کردند.

وزارت خزانه داری آمریکا به تازگی در بیانیه ای اعلام کرد دارایی‌های احتمالی ۱۶ شخص و پنج نهاد بلاروس را مسدود کرده و از دسترسی این اشخاص و نهادها به نظام مالی آمریکا جلوگیری خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز ورود ۴۶ مقام بلاروس را به آمریکا ممنوع کرده است که در مجموع ۱۵۵ نفر از مقامات بلاروس با محدودیت روادید آمریکا روبرو هستند.

پربیننده ترین خبرها