معاون گروسی به تهران سفر می‌کند

معاون گروسی به تهران سفر می‌کند
شنبه 12 تير 1400 - 15:55

خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال از وین گزارش داد که قرار است معاون مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی طی چند روز آینده به ایران سفر کند.

العالم-ایران

لورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال در صفحه توئیتر خود مدعی شد، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده میلادی به ایران سفر خواهد کرد.

خبرنگار وال استریت ژورنال، مشخص نکرد که کدام یک از معاونین رافائل گروسی قرار است به تهران سفر کند اما نوشت تهران در اواخر ماه ژوئن دیدار با این مقام آژانس را رد کرده بود.

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای برای رایزنی در خصوص وضعیت «برجام» اواخر خرداد ماه به پایان رسید و تمامی طرف‌‌ها منتظرند زمان برگزاری دور جدید مذاکرات اعلام شود.

یکی از مسائلی که قاعدتاً ارتباطی با مذاکرات وین نداشته اما در روزهای گذشته با برخی موضع‌گیری‌ها و اقدامات «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سایه آن بر گفت‌وگوها احساس شده است مسئله تمدید یا عدم تمدید تفاهم فنی میان ایران و آژانس بوده است.

مدیرکل آژانس گزارشی را درباره پایان موعد توافق با ایران و تمدید نشدن آن به اعضای شورای حکام آژانس ارائه کرد. آژانس بعد از آن گزارش هم بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که تهران به نامه مورخ 17 ژوئن گروسی در خصوص تمدید تفاهم فنی پاسخ نداده و مشخص نکرده است که آیا قصد حفظ توافق را دارد یا خیر.

گزارش رافائل گروسی در حالی ارائه شده است که از لحاظ فنی، مدیرکل آژانس مأموریت یا وظیفه‌ای برای طرح چنین درخواستی از ایران یا ارائه گزارش درباره آن به شورای حکام آژانس اتمی ندارد.

«کاظم غریب‌آبادی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از جمله آژانس اتمی در مصاحبه‌ای روز یکشنبه تصریح کرد که توافق فنی ایران، بر اساس حسن‌نیت انجام شده است و تهران تعهدی برای تمدید آن نداشته است. او گفت که تمدید یک‌ماهه این تفاهم‌نامه نیز تنها بر حسب حسن‌نیت انجام شده است.

غریب‌آبادی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «بعد از پایان سه‌ماهه این تفاهم، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تفاهم مشترک فنی با آژانس را تمدید نکند، ولی بر مبنای حسن‌نیت، ایران به ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس به‌مدت یک ماه دیگر ادامه داد.»

در همین حال، شبکه خبری سی‌ان‌ان روز گذشته (جمعه) به‌نقل از یک مقام بلندپایه ایرانی گزارش داد، تهران در صدد است تا زمانی که توافقی بر سر احیای برجام حاصل نشود، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تصاویر دوربین‌های نظارتی مراکز هسته‌ای را ندهد.

این مقام ایرانی تأکید کرده است اگر در مذاکرات توافقی حاصل شود،‌ ایران مطمئناً تصاویر دوربین‌های نظارتی را به آژانس انرژی هسته‌ای تحویل می‌دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها