سفر یک هیأت فرانسوی به لبنان

سفر یک هیأت فرانسوی به لبنان
دوشنبه 14 تير 1400 - 10:56

روزنامه «الأخبار» اعلام کرد که یک هیأت تجاری از فرانسه امروز دوشنبه به منظور بررسی پرونده بازسازی بندر بیروت به لبنان سفر خواهد کرد.

العالم - لبنان

به نقل از الأخبار، یک هیأت فرانسوی امروز دوشنبه به «بیروت» پایتخت لبنان سفر خواهد کرد. این هیأت تجاری متشکل از اعضای اتحادیه کافرمایان فرانسه (MEDEF) است.

بر اساس این گزارش، قرار است هیأت فرانسوی در جریان سفر به لبنان با مقامات این کشور در رابطه با پرونده بازسازی بندر بیروت گفتگو کند. الاخبار اعلام کرده است: آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که فرانسه به دلیل روابط تاریخی با لبنان، مشارکت در پروژه بازسازی بندر بیروت را حق خود می داند و تلاش می کند از حضور چین و روسیه در این پروژه جلوگیری کند.

روز جمعه گذشته اعلام شد که قاضی «طابق بیطار» بازپرس ویژه پرونده انفجار مهیب بندر بیروت روند پیگرد قضایی این پرونده را پس از شنیدن اظهارات شاهدان آغاز کرده است. بر این اساس، بازپرس پرونده زمانی را برای بازجویی «حسان دیاب» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان مشخص کرد.

افزون بر این، قاضی طارق بیطار در نامه‌ای به نمایندگان پارلمان لبنان درخواست کرد تا مصونیت پارلمانی از «علی حسن خلیل» وزیر دارایی سابق، «غازی زعیتر» وزیر امور امور عامه‌المنفعه سابق و «نهاد المشنوق» وزیر کشور سابق برداشته شود تا زمینه برای تحت پیگرد قرار دادن این افراد فراهم گردد.

در همین حال، قاضی بیطار همچنین از دولت لبنان خواست تا اجازه بازجویی از «طونی صلیبا» فرمانده دستگاه امنیت این کشور را صادر کند. این قاضی همچنین خواستار صدور مجوز برای اقامه دعوی علیه «عباس ابراهیم» مدیر کل دستگاه امنیت سراسری لبنان شد.

گفتنی است، لبنان در تاریخ ۴ آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶ هزار و ۵۰۰ مجروح برجای گذاشت.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها