الحریری به کدام گزینه پیش روی خود عمل خواهد کرد؟ اگر کناره گیری کند چه خواهد شد؟

الحریری به کدام گزینه پیش روی خود عمل خواهد کرد؟ اگر کناره گیری کند چه خواهد شد؟
دوشنبه 14 تير 1400 - 15:32

هم زمان با بازگشت سعد الحریری نخست وزیر لبنان به بیروت، گزینه‌های پیش روی او بسیار محدود شده است؛ او یا باید نسبت به تشکل حکومت اقدام کند یا طبق چیزی که در برخی محافل سیاسی گفته می شود، کناره گیری خود از این مهم را اعلام نماید.

العالم-لبنان

اما اگر الحریری کناره گیری کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گزینه های پیش روی مقامات سیاسی چه خواهد بود؟

طبق گفته ایناس کریمه یکی از نویسندگان سیاسی، روشن است که در صورت کناره گیری الحریری، مقامات سیاسی برای حل مشکل ناتوان تر خواهند شد. آنها نمی توانند این مسئله را تضمین کنند که یکی از شخصیت های مطرح لبنان بجای الحریری مسئولیت او را تقبل کند، زیرا کشور در شرایط خفقان آوری قرار دارد که می تواند آینده سیاسی هر شخصیتی را در سایه فقدان پیمان های بین المللیِ نجات دهنده کشور از فروپاشی پیش رو، نابود کند.

شاید کناره گیری الحریری از تشکیل حکومت بدون معرفی فرد جایگزین، ائتلاف 8 مارس را برای حرکت به سوی حکومتی یک‌پارچه دچار نگرانی کند. زیرا پس از تجربه حسان دیاب، افکار عمومی دیگر از این نوع حکومت استقبال نمی کنند.

علاوه بر آن، تیم 8 مارس در سایه اختلافات موجود میان رئیس جمهور و رئیس مجلس، دیگر قادر به ايجاد اجماع از سوی بلوک های پارلمانی خود درمورد شخص معینی نیست.

از سوی دیگر، رئیس جمهور عون مایل به تشکیل حکومتی است که درک متقابلی با او داشته باشد و پیش از انتهای دوران او، برای تعیین یک خط مشی سیاسی عملی و تصمیم سازی مناسب، پیمان عمیقی را با او ایجاد کند تا آنچه باقی مانده نجات یافته و آبروی کشور حفظ شود.

در مقابل، به نظر نمی رسد که نیروهای سیاسیِ دیگر آماده هیچ گونه تنش سیاسی با الحریری، حزب الله، جنبش امل و حزب سوسیالیست ترقی خواه باشند. لذا تعیین آنها به عنوان افراد مخالف الحریری برای به دست گرفتن نخست وزیری حکومت، امری کاملا دور از ذهن است. آنها قادر نخواهند بود در این زمینه تصمیمی جدی اتخاذ کنند یا حتی یک شخصیت عادی خالی از صبغه سیاسی را ارائه دهند.

گزینه دوم این است که الحریری پیش از کناره گیری، شخصیتی سیاسی یا غیر سیاسی را به عنوان جایگزین خود معرفی کند. در این صورت شاهد مذاکرات حکومتی جدیدی میان نخست وزیر جدید و رئیس جمهور خواهیم بود و الحریری نیز با کنار رفتن از صحنه، خود را از اتهام بلاتکلیفی رها سازد.

*خبرنگار العالم

پربیننده ترین خبرها