از سرگیری مذاکرات اوپک پلاس با وجود ناسازگاری سعودی و امارات

از سرگیری مذاکرات اوپک پلاس با وجود ناسازگاری سعودی و امارات
دوشنبه 14 تير 1400 - 17:37

وزیران نفت کشورهای عضو اوپک پلاس، عصر امروز دوشنبه، مذاکرات درباره میزان تولید و عرضه جهانی نفت پس از پافشاری امارات متحده عربی و عربستان بر پیشنهاد تمدید هشت ماهه محدودیت های تولید نفت خام را از سر می گیرند.

العالم - توافق کشورهای عضو اوپک پلاس (متحد سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک")، ممکن است شامل افزوده شدن مرحله ای عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه نفت خام به بازار تا دسامبر باشد.

با توجه به رسیدن بهای نفت خام برنت دریای شمال به ۷۶ دلار در معاملات امروز (دوشنبه) که بالاترین سطح در حدود ۲ سال گذشته بود، تمرکز این مذاکرات که قرار است از حدود ساعت ۱۷ به وقت تهران آغاز شود، بر افزایش تولید از اوت برای کاهش بهای نفت است.

بهای جهانی کنونی نفت، موجب افزایش نگرانی ها درباره خارج شدن اقتصاد جهان از مسیر بهبود در پی کاهش تدریجی همه گیری شده است.

کشورهای عضو اوپک پلاس (روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و …) در سال ۲۰۲۰ همزمان با بحران شیوع کرونا به اقتصاد جهان، با کاهش بی سابقه میزان تولید روزانه تا نزدیک ۱۰ میلیون بشکه موافقت کردند که این محدودیت تولید به تدریج کاهش یافته و به نزدیک روزانه ۶ میلیون بشکه رسیده است.

به گفته منابع آگاه، به رغم موافقت روز جمعه امارات به همراه عربستان سعودی و دیگر اعضای اوپک پلاس با پیشنهاد افزایش مرحله بندی شده تولید روزانه نفت تا نزدیک ۲ میلیون بشکه از اوت تا دسامبر، ابوظبی با تمدید محدودیت های باقی مانده از تاریخ کنونی (آوریل) تا پایان ۲۰۲۲، مخالفت کرد.

دو منبع آگاه اوپک پلاس روز دوشنبه گفتند که پیشرفتی برای حل این مشکل پیشاپیش نشستی که قرار است در ساعت ۱۳ گرینویچ (حدود ۱۷ به وقت تهران) برگزار شود، به دست نیامده است.

ابوظبی از رقم تولید پایه کنونی که میزان کاهش تولید بر اساس آن محاسبه می شود، ناراضی است و خواستار بالا رفتن آن است. این کشور حاشیه خلیج فارس که میلیاردها دلار برای افزایش ظرفیت تولید خود سرمایه گذاری کرده، می گوید که پایه تولید آن در هنگام دستیابی اولیه به این توافق، بسیار پایئن تر از میزان واقعی تعیین شده است.

ابوظبی همچنین گفته که در این درخواست تنها نیست و از هنگام آغاز این توافق در سال گذشته، دیگران مانند جمهوری آذربایجان، کویت، قزاقستان و نیجریه نیز در پی درخواست مشابهی، سطح پایه تازه ای دریافت کرده اند.

تصمیم های اوپک پلاس شامل کشورهای عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک به همراه روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و چند کشور دیگر، باید به صورت اجماع گروهی گرفته شود.

به گفته منابع اوپک پلاس؛ نتایج بالقوه احتمالی، می تواند افزایش تولید از اوت یا افزایش تولید از اوت همراه با تمدید محدودیت های باقی مانده با تعیین پایه اولیه بالاتری برای امارات باشد.

این منابع افزودند: اوپک پلاس همچنین ممکن است با توافق کنونی تا آوریل ۲۰۲۲ ادامه دهد و سپس تعیین سطح پایه تازه ای برای امارات را در چارچوب توافق تازه ای بررسی کند.

این اختلاف نظر، واگرایی فزاینده میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به رغم تشکیل ائتلاف منطقه ای و ترکیب نهادهای مالی و نظامی برای تهاجم به یمن و نقاط دیگر، نشان می دهد. امارات چندی پیش از عملیات جنگی در یمن عقب نشینی کرد و ریاض برای به چالش کشیدن سلطه امارات به عنوان مرکز بازرگانی و گردشگری منطقه، تلاش کرده است.

با وجود موافقت امارات در اوت ۲۰۲۰ با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اما عربستان سعودی هنوز روابط رسمی دیپلماتیک با این رژیم برقرار نکرده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها