ادعای وال استریت جورنال: دولت بایدن به دنبال بازبینی سیاست تحریم‌های اقتصادی است

ادعای وال استریت جورنال: دولت بایدن به دنبال بازبینی سیاست تحریم‌های اقتصادی است
چهارشنبه 16 تير 1400 - 08:35

وال استریت جورنال مدعی شد دولت بایدن قصد دارد سیاست تحریم‌های اقتصادی را از جمله علیه ایران بازبینی کند.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم روزنامه وال استریت جورنال مدعی شد دولت جو بایدن در حال بازبینی استفاده از اهرم تحریم‌های اقتصادی علیه کشورها، در راستای هماهنگی بیشتر با شرکای خود به جای اتخاذ رویکرد یکجانبه و جلوگیری از خسارت‌های اقتصادی است.

این روزنامه از قول یک مقام آمریکایی گزارش داده است که سند اجرایی بازبینی شده سیاست تحریم‌های آمریکا تقریبا تکمیل شده است و انتظار می‌رود تا پایان تابستان امسال رونمایی شود.

اگرچه جزئیات بازبینی سیاست تحریم‌ها هنوز نامشخص است اما دولت جو بایدن در هفته‌های اخیر در راستای کاهش تحریم‌ها تلاش‌هایی انجام داده است.

آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به‌صورت گسترده‌ از اهرم تحریم‌ها برای پیشبرد منافع و سیاست‌های خود، بویژه در قبال ایران، چین، ونزوئلا و کره شمالی استفاده کرد.

وال استریت جورنال گزارش داده است که سیاست‌های جدید تحریمی توسط مقامات سابق و کنونی دولت آمریکا در نشست با نمایندگان کنگره تبیین می‌شود و سیاست جدید به نحو چشمگیری از رویکرد دولت ترامپ در استفاده از فشار اقتصادی مقابل دشمنان آمریکا فاصله دارد.

سیاست فشار اقتصادی علیه ایران و ونزوئلا باعث کوچک‌تر شدن اقتصاد این کشورها شد و ارتباط کره شمالی با نهادهای مالی و تجاری بین‌المللی را قطع کرد، اما این تنها یک موفقیت «کوتاه‌مدت» است.

ایران طی دو سال گذشته به‌صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است که دلیل اصلی آن نیز اعمال تحریم‌های آمریکا محسوب می‌شود. دولت بایدن طی ماه‌های گذشته خواستار احیای برجام شدهاست. و گفته است که اگر ایران به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، آماده لغو تحریم‌هاست.

وال استریت جورنال می‌نویسد سیاست فشار حداکثری روی زندگی میلیون‌ها شهروند کشورهای تحریم شده تاثیر گذاشته است و لذا دولت بایدن می‌خواهد از اهرم‌هایی دقیق، سودمند و کارا استفاده کند که در هماهنگی با دیگر شرکا باشد.

آمریکا طی چند هفته گذشته چند شرکت و شهروند ایرانی را از لیست تحریم‌ها خارج کرده است. با این‌حال، تغییر در سیاست خارجی آمریکا، از جمله مذاکرات برجام انتقادهایی علیه دولت بایدن بر انگیخته است و مخالفان می‌گویند که دولت جدید آمریکا در صدد است تمام دستاوردهای فشار حداکثری علیه ایران را بر باد دهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها